آخرین اخبار

کاربرد وسیع نانو فناوری در صنعت پوشاک

کاربرد وسیع نانو فناوری در صنعت پوشاک

صنعت مد و پوشاک از دیرباز به دنبال افزایش دوام و افزودن برخی ویژگی‌های جانبی، نظیر ضد آب یا لک بودن پارچه‌های مورد استفاده بوده است که امروزه با کمک گرفتن از فناوری نانو توانسته به آن دست یابد. با نگاهی دقیق به بازار طراحی و تولید لباس و پوشاک هوشمند، می‌توان فهمید که در طی یک دهه اخیر، این حوزه از صنعت پوشاک توانسته جای خود را در بین متقاضیان کاملاً باز نماید. در مسیر توسعه این حوزه نوین، استفاده از نانوفناوری بسیار مؤثر بوده است، به‌طوری‌که از 14 سال پیش که تنها «Nanotex» در این زمینه فعالیت می‌کرد، شرکت‌ها و فناوران متعددی شروع به تحقیق و توسعه و ارائه محصولات جدید در این زمینه نموده‌اند. استفاده از ماهیت منحصربه‌فرد نانو ذرات و نانوالیاف، موجب شده است تا پارچه و منسوجاتی با مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار زیاد، خواص ضد آب و ضد باکتری و نیز برخی ویژگی‌های دیگر که بدون استفاده از نانو فناوری قابل دسترس نیستند، تولید و به بازار عرضه گردد.

بنا بر گزارش «Nanalyze»، برخی از شرکت‌های استارت‌آپی سعی در به‌کارگیری نانومواد برای طراحی و تولید نسل جدیدی از لباس‌های هوشمند دارند که می‌تواند آینده صنعت پوشاک را تغییر دهد. برای مثال، استارت‌آپ «Bolt Threads» که در سال 2009 میلادی تأسیس گردیده است، تاکنون بیش از 213 میلیون دلار برای تولید ابریشم مصنوعی با استفاده از کشت ترکیبات اصلاح‌شده ژنتیکی، سرمایه‌گذاری نموده است. این ابریشم خاص که با وجود نرمی و انعطاف، دارای استحکام بسیار زیادی است، می‌تواند دوام لباس را تا حد بسیاری افزایش دهد. از رقبای اصلی این شرکت در تولید ابریشم مصنوعی، استارت‌آپ «Spiber» است که در سال 2007 میلادی تأسیس شده و از پروتئین‌ها برای تولید مواد صنعتی اولیه، نظیر پارچه، فلز و پلاستیک استفاده می‌نماید.

از دیگر استارت‌آپ‌هایی که به دنبال به‌کارگیری نانو فناوری در صنعت پوشاک است، می‌توان به «Modern Meadow» اشاره نمود که از توالی «DNA» برای رشد کلاژن (پروتئینی که در پوست بدن یافت می‌شود) استفاده می‌نماید. این ایده در صورت موفقیت می‌تواند کاربران را قادر سازد تا از ویژگی‌های چرم در هر اندازه و ضخامت دلخواه استفاده نمایند.

ایده جالب دیگری که از سوی استارت‌آپ «Osmotex» دنبال می‌شود، از بین بردن رطوبت لباس در اثر فعالیت‌های شدید فیزیکی است که تمامی لباس‌هایی که با استفاده از فناوری این استارت‌آپ تأسیس شده در سال 2008 میلادی تولید شده‌اند، قابلیت آزاد کردن و رفع رطوبت را دارا هستند.

 

مرجع: Nanalyze

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.