آخرین اخبار

ساخت دستگاه ذخیره‌ساز انرژی با ظرفیت بالا و قابلیت شارژ در ۲۰ ثانیه

ساخت دستگاه ذخیره‌ساز انرژی با ظرفیت بالا و قابلیت شارژ در ۲۰ ثانیه

یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه پیشرفته علم و فناوری کره جنوبی «KIAST»، موفق به ساخت یک دستگاه ذخیره‌ساز انرژی هیبریدی شده‌اند که در کمتر از نیم دقیقه می‌تواند شارژ گردد. این دستگاه از الکترولیت‌های آبی به جای حلال‌های آلی قابل اشتعال، استفاده می‌نماید و از ایمنی و درجه سازگاری بالا با محیط‌زیست برخوردار است. علاوه بر این، فناوری جدید موجب افزایش تراکم انرژی شده که آن را برای دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل کاملاً مناسب می‌سازد.

بنابر گزارش وب‌سایت «NanoWerk»، ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی توسط دو الکترود تعیین می‌گردد و تعادل بین کاتد و آند، موجب پایداری و ثبات بالا خواهد شد. به‌صورت کلی، الکترودها عموماً خواص الکتریکی متفاوتی داشته و تفاوت در فرآیندهای ذخیره‌سازی یون‌ها، موجب می‌شود تا هرگونه عدم تعادل منجر به خلل در فرآیند ذخیره‌سازی و پایداری آن گردد. تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور «جونگ کو کانگ» برای رفع این مشکل از ساختاری جدید برای تسریع فرآیند تبادل انرژی بر روی سطوح الکترود و کاهش اتلاف انرژی بین آن‌ها استفاده نموده است. آن‌ها برای ساخت آندها از مواد پلیمری مبتنی بر گرافن استفاده کرده‌اند که ساختار ویژه گرافن می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی را تا حد بسیاری افزایش دهد. برای کاتدها نیز از اکسیدهای فلزی در ساختارهای نانومقیاس استفاده شده است که علاوه بر تراکم انرژی بالاتر و تبادل انرژی سریع، اتلاف آن را به حداقل می‌رساند.

دستگاه ابداعی می‌تواند طی یک بازه زمانی بسیار کوتاه (بین 20 تا 30 ثانیه) با استفاده از یک سیستم شارژ کم قدرت، مانند شارژر «USB» یا یک سلول فتوولتائیک انعطاف‌پذیر، شارژ شود. پروفسور کانگ می‌گوید: «این فناوری سازگار با محیط‌زیست، با توجه به‌سادگی ساخت، ظرفیت بالا و پایداری مناسب در مقایسه با فناوری‌های حال حاضر، می‌تواند کاربردهای متنوعی داشته و به تجاری‌سازی خازن‌های آبی کمک بسیاری نماید. با توجه به تراکم انرژی و عدم نیاز به سیستم‌های شارژ قدرتمند، به‌کارگیری آن در دستگاه‌ها و تجهیزات الکترونیک قابل حمل، کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.»

 

مرجع: NanoWerk

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.