آخرین اخبار

استفاده از نانوکریستال‌های سلولزی برای افزایش استحکام بتن

استفاده از نانوکریستال‌های سلولزی برای افزایش استحکام بتن

محققین دانشگاه پوردو «Purdue» در حال آزمایش فناوری جدیدی هستند که در آن با استفاده از افزودن نانو کریستال‌ها می‌توان استحکام بتن را به مقدار زیادی افزایش داد. این فناوری که مراحل تست و آزمایش را در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی با موفقیت پشت سر گذاشته است، بهار سال جاری میلادی در پلی که در کالیفرنیای آمریکا ساخته خواهد شد، بکار گرفته می‌شود.

بنابر گزارش وب‌سایت «Nanowerk»، محققین با استفاده از روش‌های مختلف به دنبال یافتن بهترین ترکیب برای تقویت بتن هستند. تقویت بتن می‌تواند ساخت اقلامی با ابعاد نازک‌تر و سبک‌تر را همزمان با حفظ ویژگی‌های کلیدی نظیر استحکام آن امکان‌پذیر نموده و میزان دی‌اکسید کربن آزادشده در جو را نیز کاهش دهد. «جفری یانگ بلود» از اساتید مهندسی مواد دانشگاه پوردو، در این زمینه اظهار داشت: «فارغ از این‌که این فناوری با موفقیت کامل تجاری‌سازی شود و برای مثال، مردم بتوانند بر روی آن رانندگی نمایند، ساخت این ترکیب گامی رو به جلو محسوب شده که می‌تواند پیامدهای بزرگی در دنیای واقعی به همراه داشته باشد.»

کاتالیزور لازم برای این تغییر شکل احتمالی، نوعی نانو کریستال سلولزی است که در حدود 5 نانومتر عرض و 100 نانومتر طول دارد. این سلولز یکی از شایع‌ترین پلیمرها در جهان به شمار می‌رود که در محصولات چوبی، گیاهان، باکتری‌ها و جلبک‌ها یافت می‌شود. این نانو کریستال، از طریق یک واکنش شیمیایی خاص موجب افزایش هیدراسیون ذرات سیمان شده و استحکام بتن را زیادتر می‌نماید. گفتنی است، استحکام بتن به درجه هیدراسیون بستگی دارد و به همین دلیل، بیشتر افراد فکر می‌کنند با افزودن آب می‌توان استحکام را افزایش داد. این در حالی است که آب می‌تواند موجب افزایش منافذ در بتن شده و آن را ضعیف‌تر نماید. نانوکریستال‌های سلولزی با میزان آب کمتر، می‌توانند هیدراسیون را افزایش داده و این مشکل را رفع نمایند. علاوه بر این، به گفته «پابلو زاواتیری» از متخصصین مهندسی عمران، در روش‌های فعلی تمامی بتن به‌صورت یکنواخت هیدراته نمی‌شود که خود مانعی برای مقاومت و دوام آن است. در مقابل، نانوکریستال‌های سلولزی راه مناسبی برای نفوذ آب به‌جایی که به آن نیاز است را فراهم می‌نمایند.

 

مرجع: Nanowerk

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.