آخرین اخبار

نقش نانوفناوری در افزایش احتمال تجاری‌سازی داروهای جدید

نقش نانوفناوری در افزایش احتمال تجاری‌سازی داروهای جدید

توسعه یک فرمولاسیون دارویی مؤثر با توجه به محدودیت‌های مرتبط با ایمنی و عوارض جانبی دارو، کاری بسیار دشوار است. بر اساس تحقیقی که اخیراً انجام گرفته است، احتمال آن‌که یک داروی تحقیقاتی جدید بتواند آزمایشات فاز یک را با موفقیت طی نموده و در نهایت تأییدیه «FDA» را اخذ کند، تنها 9.6 درصد است. علاوه بر این، در سطح پیش بالینی شانس موفقیت درازمدت از این هم کمتر خواهد بود. یکی از رویکردهایی که با استفاده از آن می‌توان احتمال موفقیت یک داروی مشخص را افزایش داد، استفاده از نانوفناوری بوده که قادر به رفع بسیاری از چالش‌های بالینی پیش روی توسعه داروهای جدید است. دکتر «مارینا سوکولسکی»، مدیر مرکز تحقیقاتی نانوفناوری در دارورسانی هدفمند «CNDD» در مصاحبه با «R&D Magazine» با اشاره به قابلیت‌های بسیار زیاد این فناوری و کاربرد وسیع در صنعت داروسازی اظهار داشت: «ایده اصلی این است که در مصرف دارو، از یک حامل نانویی استفاده شود که با توزیع دارو در یک نقطه مشخص اجازه نمی‌دهد تا تمامی بدن در معرض دارو و عوارض جانبی ناشی از آن قرار گیرد.»

مرکز «CNDD» در سال 2007 میلادی و با هدف افزایش اثربخشی و ایمنی داروهای جدید و اجزاء و مواد تصویربرداری پزشکی از طریق توسعه و به‌کارگیری روش‌های نوین دارورسانی هدفمند، تأسیس گردیده است و شامل دو بخش اصلی آزمایشگاه مرکزی تحقیقات نانوفرمولاسیون و نیز مرکز بررسی و شناسایی نانوداروها است. به گفته سوکولسکی، هدف از راه‌اندازی این مرکز، تحقیقات مشارکتی و ترویج تعاملات بین محققین فعال در حوزه توسعه فرمولاسیون‌های دارویی است. وی می‌افزاید: «خدمات ارائه شده در این مرکز، شانس موفقیت داروها در تجاری‌سازی و ورود به بازار نهایی را افزایش می‌دهد.»

گفتنی است، اگرچه نانوداروها یک نام تجاری جدید نیست و از سال‌ها پیش در صنعت دارویی مطرح بوده است («FDA» در سال 1995 میلادی نخستین داروی مبتنی بر فناوری نانو را تأیید نمود)، با این حال، محققین در طی دو دهه اخیر فقط توانسته‌اند رویه‌ای از پتانسیل‌های این فناوری را آشکار سازند. با توجه به کاربردهای بسیار گسترده نانو فناوری در صنعت دارو، «CNDD» در حال مطالعه و بررسی استفاده از آن برای درمان انواع بیماری اعم از سرطان، سکته‌های مغزی، اختلالات عصبی و انواع مسمومیت‌ها است.   

 

مرجع: R&D Magazine

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.