آخرین اخبار

انتخاب دو طرح برگزیده نانومچ به عنوان طرح‎های نوآورانه برتر در جشنواره برترین‎ها

انتخاب دو طرح برگزیده نانومچ به عنوان طرح‎های نوآورانه برتر در جشنواره برترین‎ها

همزمان با افتتاحیه هفتمین کنفرانس بینالمللی نانوساختارها که در تاریخ 8 الی 10 اسفند ماه سال جاری در حال برگزاری است، برترین محققان و مؤسسات پژوهشی فناوری نانو مربوط به دوازدهمین دوره ارزیابی سالانه محققان و مؤسسات پژوهشی اعلام گردید. در این جشنواره که بر اساس فعالیت‌ها و دستاوردهای سال ۱۳۹۵ در بخش‌های مؤسسه پژوهشی برتر، محقق برتر، طرح نوآورانه برگزیده و مجلات برگزیده، نفرات برتر معرفی شدند، دو طرح برگزیده نانومچ، به‌عنوان طرحهای نوآورانه برتر انتخاب گردیدند.

بنابر اعلام دبیرخانه جشنواره برترین‌های فناوری نانو، طرح نوآورانه برتر، به طرح‌هایی گفته می‌شود که علاوه بر سطح علمی بالا، دارای پتانسیل تجاری شدن بوده و در مسیر تجاری ‌شدن طی یک بازه زمانی مشخص، رشد قابل قبولی داشته باشد. از معیارهای اصلی انتخاب طرح، می‌توان به نوآوری طرح، ساختار تیم فنی و مدیریتی، سرمایه‌پذیر بودن، دریافت تأییدیه‌ها و استانداردهای مرتبط و فروش محصول اشاره نمود. بر این اساس، طرح «کامپاند کاهنده شرینکیج، اعوجاج و وزن» که از سوی سید یاسر دریاباری اجرا گردیده است، توانست رتبه اول طرح نوآورانه برتر را به خود اختصاص دهد. این طرح دارای یک ثبت اختراع داخلی و ثبت موقت اختراع خارجی بوده و همچنین در حال ثبت اختراع «PCT» است. طرح مذکور با توجه به فروش به شرکتهای صنعتی، تأییدیههای عملکردی از سوی مشتریان را اخذ نموده است. محصول تجاری این طرح با نام «Plus 5» با افزایش سرعت تولید و صرفه‌جویی در زمان، همراه با افزایش قابل توجه دقت ابعادی و خواص مکانیکی، موجب کاهش میزان پلاستیک خام مصرفی، وزن و قیمت تمام شده قطعه پلیمری نهایی در فرآیند تزریق پلاستیک می‌گردد و در حال حاضر دارای خط تولید نیمهصنعتی بوده و با توجه به جذب سرمایه برای تولید صنعتی، خط تولید صنعتی آن نیز به زودی راهاندازی خواهد شد. گفتنی است، مدت زمان شروع به تجاریسازی ایده این طرح برابر با هفت ماه بوده است. 

رتبه دوم طرحهای نوآورانه برتر نیز به طرح «عایق صوت» تعلق گرفت که توسط خانم زهرا مزروعی اجرایی شده است. عایق‌های صوتی با راندمان جذب بالا، یکی از چالش‌های اصلی دولت‌ها، صنایع و مردم است که پیشرفتهای صورت گرفته در ساخت مواد جدید با ابعاد کم همراه با جذب امواج صوتی، میتواند به رفع این چالش‌ها کمک نماید. استفاده از فناوری نانو یکی از روش‌هایی بوده که توانسته بر این چالش غلبه کند. سنتکس«SANTEX» یک عایق صوت آبگریز است که استفاده از مواد در مقیاس نانو در این پارچه‌ها موجب جذب رطوبت بالا شده و در عین حال نازک‌تر و سبک‌تر از عایق‌های صوت متداول است. این طرح دارای ثبت اختراع موقت بوده و آمادهسازی اسناد به منظور ثبت پتنت خارجی در دست اقدام است. طرح مذکور دارای پایلوت نیمهصنعتی بوده و با توجه به عقد تفاهمنامه شش ماهه با شرکت رز موکت برای توسعه محصول، فروش آن برای تست و آزمون عملکرد آغاز شده است. مدت زمان شروع به تجاریسازی این طرح برابر با 18 ماه بوده است.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.