آخرین اخبار

توسعه و تجاری‌سازی سرویس آنلاین مبادله کتاب از سوی استارت‌آپ ایرانی

توسعه و تجاری‌سازی سرویس آنلاین مبادله کتاب از سوی استارت‌آپ ایرانی

استارت‌آپ ایرانی «بورسیپا» درحال‌توسعه و تجاری‌سازی نوعی سرویس آنلاین برای فروش، اهدا و تبادل کتاب‌های جدید و دست دوم است. این سرویس که نسخه اولیه آن از دسامبر سال گذشته میلادی از طریق وب‌سایت «Borsipa.com» در دسترس کاربران قرار گرفته است، علاوه بر امکان فروش و یا خرید کتاب‌های دست دوم، می‌تواند محلی برای تبلیغ و فروش ناشران و کتاب‌فروشی‌های مختلف به شمار رود.

بنا بر گزارش وب‌سایت «Financial Tribune»، سرانه مطالعه کتاب در ایران بسیار پایین است. «یاسر عشورزاده»، مدیر استارت‌آپ بورسیپا با اشاره به نگرانی‌های جامعه‌شناسان و شخصیت‌های برجسته فرهنگی نسبت به انتشار کم کتاب‌های جدید و عدم استقبال مردم از آن‌ها اظهار داشت: «به‌طور متوسط تخمین زده می‌شود که هر ایرانی در روز بین 2 تا 18 دقیقه را صرف مطالعه می‌کند که همین تقاضای پایین، موجب رکود در صنعت چاپ و نشر کتاب شده است. بورسیپا در تلاش است با توجه به بازار 80 میلیونی کشور، از طریق سامانه جدید خود مطالعه کتاب در جامعه را افزایش دهد.»

بورسیپا از چارچوب «SPA» برای سامانه خود استفاده نموده که می‌تواند صفحات «HTML» را بر مبنای تعامل کاربر به‌روزرسانی نماید. این فناوری به وب‌سایت بورسیپا اجازه می‌دهد تا محتوای خود را بر اساس اولویت‌های کاربر نمایش دهد. گفتنی است، این شرکت استارت‌آپی، نام خود را از شهری قدیمی در نزدیکی رود فرات گرفته است.

به نظر می‌رسد، ایده بورسیپا تا حدی نزدیک به ایده اولیه آمازون باشد. این شرکت در سال ۱۹۹۴میلادی توسط« جف بزوس» تأسیس شد. آمازون فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز نمود و در ادامه، اقدام به فروش محصولات نو و دست دوم نمود. از ویژگی‌های سامانه فروش کتاب آمازون، امکان ورق زدن و مطالعه نسخه الکترونیکی اغلب کتاب‌هایی است که در این وب‌سایت برای فروش گذاشته شده است. این شرکت همچنین با کمک فناوری‌های نوین چاپ کتاب، اقدام به ارائه کتاب‌هایی بر اساس سیستم چاپ مبتنی بر تقاضا نموده است که در این روش به‌جای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتاب‌ها، پس از سفارش مشتری، اقدام به چاپ یک یا چند نسخه از کتاب نموده و سپس به آدرس مشتری ارسال می‌گردد.

 

مرجع: Financial Tribune

 

http://nanomatch.ir/

1 پاسخ به توسعه و تجاری‌سازی سرویس آنلاین مبادله کتاب از سوی استارت‌آپ ایرانی

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.