آخرین اخبار

تولید داروی جدید کنترل بیماری دیابت با استفاده از فناوری نانو

تولید داروی جدید کنترل بیماری دیابت با استفاده از فناوری نانو

گروهی از محققین مصری در حال توسعه فناوری جدیدی هستند که در آن از نانو فناوری برای درمان بیماری دیابت استفاده می‌شود. فناوری جدید، نوعی فرمول نانویی از یک عصاره گیاهی تحت عنوان سیلیمارین «Silymarin» است که می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد. در آزمایشات انجام‌گرفته بر روی حیوانات مبتلا به دیابت نوع «2»، این فرمول نانویی توانسته از طریق فعال‌سازی سلول‌های پانکراس و تولید و ترشح انسولین، سطح قند خون را کاهش دهد. توسعه فناوری دارویی جدید، توسط تیمی مشترک از محققین دانشکده داروسازی و مرکز ارولوژی دانشگاه «Mansoura» و مرکز علم و فناوری «Zewail City» که یک مرکز تحقیقاتی در نزدیکی قاهره می‌باشد، انجام‌گرفته است. نتایج علمی اولیه این کشف جدید در مجله علمی «Nanomedicine» انتشار یافته است.

بنا بر گزارش وب‌سایت «Al-Fanar Media»، بیش از هشت میلیون مصری، مبتلا به بیماری دیابت هستند و طبق آمار فدراسیون بین‌المللی دیابت، یکی از ده کشور نخست جهان از این منظر به شمار می‌رود. در همین خصوص برآورد می‌شود که سالیانه بیش از 1.4 میلیارد دلار بابت تأمین هزینه‌های پیشگیری و درمان این بیماری به اقتصاد مصر فشار وارد می‌شود. این رقم شامل هزینه‌های مستقیم درمان بیماری و عوارض ناشی از آن و نیز هزینه‌های غیرمستقیم ناشی از مرگ زودهنگام مبتلایان است. اگرچه دولت مصر بابت هزینه‌های بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، به بیماران فقیر کمک‌هایی ارائه می‌نماید، با این حال، این کمک‌ها معمولاً تنها 25 درصد از هزینه‌های واقعی را پوشش می‌دهد.

سیلیمارین یک داروی ایمن و اثربخش است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کبد، سرطان و دیابت بکار می‌رود و دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب است. با این حال، پایین بودن حلالیت سیلیمارین در آب، موجب می‌شود که به‌راحتی جذب روده شده و بدون بهره‌مندی بیمار از خواص آن، از بدن دفع گردد. «ابراهیم الشربینی»، استاد علوم نانو مواد مرکز علم و فناوری زیویل‌سیتی با تأکید بر این‌که چالش اصلی تحقیق انجام شده دسترسی به یک نانو ماده جدید بود که بتواند ضمن افزایش حلالیت سیلیمارین در آب، زیست‌پذیری و اثرات درمانی آن را نیز بهبود بخشد، افزود: «فرمول جدید که به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود، با برخی نانوذرات خاص برای هدفمند کردن تحویل دارو ترکیب شده است و توانایی کنترل قند خون در بیماران دیابتی را دارد.»

مرجع: Al-Fanar Media

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.