آخرین اخبار

استراتژی تمرکز بر بازار داخلی از سوی استارت‌آپ‌های ایرانی

استراتژی تمرکز بر بازار داخلی از سوی استارت‌آپ‌های ایرانی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تنها 0.6 درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی، ورود به بازارهای بین‌المللی را هدف فعالیت‌های خود قرار می‌دهند. این مطالعه که توسط مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب‌وکارهای نوپای فاوا  «ISEFC» به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام گرفته است، تجارت الکترونیک را به‌عنوان داغ‌ترین حوزه فعالیت استارت‌آپ‌های ایرانی معرفی نموده است.

بنا بر گزارش وب‌سایت «TechRasa»، این مطالعه میدانی با کمک مرکز تحقیقات نوآوری کسب‌وکارهای دیجیتال دانشگاه تهران و از طریق نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در «Elecom Stars 2017» انجام گرفته است. بیش از 214 نفر از کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارت‌آپی در این نظرسنجی شرکت نموده‌اند.

بر اساس نتایج حاصل از مطالعه، بیش از 17.8 درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی در بخش تجارت الکترونیک فعالیت دارند. محبوبیت خرده‌فروشی الکترونیکی در میان مردم و آینده امیدوارکننده آن، می‌تواند یکی از دلایل اصلی فعالیت در این بخش محسوب گردد. خدمات فنی و «ICT» با 12.2 درصد و مشاوره، آموزش و سرگرمی با 7.5 درصد، در رده‌های بعدی حوزه‌های پرطرفدار در بین استارت‌آپ‌ها در ایران قرار دارند. نکته جالب‌توجه در زمینه حوزه‌های فعالیت استارت‌آپ‌های ایرانی، استقبال به نسبت کم فناوران و کارآفرینان ایرانی از حوزه‌های بهداشت و درمان و نیز صنعت گردشگری است که طبق نتایج مطالعه یاد شده به ترتیب با 3.6 و 3.8 درصد، در انتهای حوزه‌های مورد استقبال استارت‌آپ‌ها جای گرفته‌اند.

از ویژگی‌های بسیار مهم اکوسیستم استارت‌آپ‌های ایرانی می‌توان به جوان بودن و درعین‌حال روند رو به گسترش آن اشاره نمود. 32.2 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، استارت‌آپی با طول عمری بین شش ماه تا یک سال داشته‌اند. 27.2 درصد دارای استارت‌آپ جوان‌تر از شش ماه و 28.2 درصد دارای استارت‌آپی با عمر بین یک تا سه سال بوده‌اند. تنها 8 درصد از استارت‌آپ‌هایی که در این تحقیق شرکت داشته‌اند، دارای عمری بیش از سه سال هستند.

هدف‌گذاری ورود به بازار، یکی از شاخصه‌هایی است که بر اساس آن می‌توان آینده اکوسیستم استارت‌آپ‌های ایرانی را تا حدی پیش‌بینی نمود؛ بنا بر نتایج نظرسنجی، 51.4 درصد از استارت‌آپ‌ها فعالیت در بازار کل کشور را هدف قرار داده‌اند. این در حالی است که 39.5 درصد، بازار استانی و 7.3 درصد نیز بازار محلی بسیار محدود را به‌عنوان بازار هدف خود انتخاب نموده‌اند. نکته جالب توجه این است که تنها 1.1 درصد از استارت‌آپ‌ها بازار منطقه‌ای و 0.6 درصد نیز بازار بین‌المللی را هدف فعالیت‌های ورود به بازار خود قرار داده‌اند. تحریم‌های بین‌المللی و چالش‌ها و مشکلات مرتبط با انتقال پول از دلایل اصلی استراتژی انتخاب بازار داخلی برای استارت‌آپ‌های ایرانی به شمار می‌رود.

 

مرجع: TechRasa

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.