آخرین اخبار

توسعه فناوری بکارگیری لنزهای فلزی به کمک نانوفناوری

توسعه فناوری بکارگیری لنزهای فلزی به کمک نانوفناوری

گروهی از محققین فعال در حوزه نانو فناوری به رهبری «فدریکو کاپاسو» در دانشکده علوم مهندسی و کاربردی دانشگاه هاروارد به فناوری جدیدی در فلزات دست یافته‌اند که می‌تواند لنزهای شیشه‌ای سنتی کنونی را منسوخ نماید. بر اساس نتایج این تحقیقات که در ژورنال «Nature Nanotechnology» انتشار یافته است، صنایع واقعیت مجازی «VR» و واقعیت افزوده «AR»، بیشترین بهره را از نوآوری جدید خواهند داشت. (واقعیت مجازی «VR» به‌عنوان یک واقعیت شبیه‌سازی شده با کامپیوتر شناخته می‌شود که می‌تواند موقعیتی شبیه به حضور فیزیکی در یک مکان واقعی را برای کاربر فراهم نماید. واقعیت افزوده «AR» نیز یک نمای زنده، مستقیم یا غیرمستقیم از یک محیط فیزیکی و واقعی در جهان است که عناصر آن توسط ورودی‌های کامپیوتری نظیر صدا، ویدئو، گرافیک یا داده‌های «GPS» تکمیل شده است.)

بنا بر گزارش وب‌سایت «Tom's Hardware»، فلزات می‌توانند به‌عنوان نوع جدیدی از اپتیک در لنزهای مورد استفاده در دوربین‌ها، دستگاه‌های نوری و هدست‌های «VR» و «AR» بکار روند. اپتیک سنتی بر روی لنزهای شیشه‌ای باضخامت‌های متنوع و ترکیب مواد مبتنی بر طیف رنگ کامل انجام می‌گیرد. با وجودی که فلزات به دلیل استفاده از نانو ساختارها در یک سطح صاف برای تمرکز نور بسیار نازک‌تر از لنزهای شیشه‌ای هستند، محدودیت در طیف رنگی می‌بایست با ترکیب چند لنز مختلف رفع گردد. حال، فناوری جدید هاروارد می‌تواند محدودیت‌های رنگی در لنزهای فلزی فعلی را بدون اضافه نمودن لنزهای اضافی کاهش دهد. این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوفین‌های دی اکسید تیتانیوم در فرآیند ساخت لنزهای فلزی، تغییرات و انحراف رنگی در این‌گونه از لنزها را به حداقل رسانیده‌اند.

فدریکو در این زمینه می‌گوید: «فلزات، دارای مزایای متعددی در مقایسه با لنزهای شیشه‌ای هستند. نازک بودن، سادگی طراحی و ساخت و مقرون به صرفه بودن از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند فلزات را جایگزین لنزهای شیشه‌ای فعلی نماید. پیشرفت نوآورانه گروه تحقیقاتی ما در بر طرف ساختن محدودیت‌های طیف رنگی، می‌تواند روند جایگزینی لنزهای فلزی را تسریع بخشد.» وی افزود: «بزرگ‌ترین چالش در طراحی لنز، اطمینان از این مسئله است که طول موج خروجی از همه نقاط فلز به نقطه کانونی منتقل شود که این امر از طریق ترکیبات نانوفین و تنظیم سرعت نور در نانو ساختارهای بکار گرفته شده، انجام می‌گیرد. بدیهی است، پیشرفت جدید می‌تواند ضخامت و پیچیدگی طراحی را در مقایسه با لنزهای استاندارد کنونی به میزان قابل توجهی کاهش دهد.»

 

مرجع: Tom's Hardware

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.