آخرین اخبار

پاسخ‌های برگزیده مسابقه شماره یک قطبنما-خانم مریم نوری

پاسخ‌های برگزیده مسابقه شماره یک قطبنما-خانم مریم نوری

همان‌طور که در اطلاع‌رسانی اولیه نانومچ در خصوص طرح‌های برگزیده مسابقه شماره یک قطبنما اعلام گردید در میان پاسخ‌های متنوع ارائه شده توسط شرکت‌کنندگان، سه پاسخ که توسط خانم‌ها «سما صفرلو»، «سلیمه رئیسی» و «مریم نوری» ارائه گردیده بود، به عنوان طرح‌های پیشنهادی برگزیده انتخاب گردید.

نکته جالب توجه در پاسخ خانم نوری، به عنوان یکی از برگزیدگان مسابقه شماره یک قطبنما، در نظر گرفتن یک راهکار مرحله به مرحله برای تعریف موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی است که در بر گیرنده مراحل مختلف راه‌اندازی کسب‌وکار، از ایده تا بازار است. در این قسمت پاسخ کامل خانم نوری تقدیم حضور می‌گردد:

راهکار 6 مرحله‌ای زیر برای تعریف موضوع پایاننامه دانشجویی که قابلیت تجاریسازی داشته باشد ارائه می‌شود.

مرحله 1: ایده

ایده مطرح شده یک طرح برای اینکه قابلیت تبدیل شدن به کسب‌وکار را داشته باشد باید در یکی از این دو دسته قرار گیرد:

ایده نو و جدید: ایده‌ای که در بازار نمونه آن وجود نداشته باشد؛ تکراری نبودن یک ایده از این جهت مهم است که برای یک کسب‌وکار نوپا امکان رقابتی ایجاد می‌کند.

ایده بهبود دهنده: ایده‌ای که بهبود دهنده صنعت و کسب‌وکار موجود باشد. ایده بهبود دهنده در صنعت جذاب است.

مرحله 2: تحلیل فرصت بازار

هر ایده برای یک فرصت در بازار مطرح می‌شود؛ در این مرحله باید فرصت بازار، محصول یا راهکار پیشنهادی را از لحاظ ارزش آفرینی برای مشتریان مورد ارزیابی قرار دهیم. بسیار مهم است که در این مرحله مشتریان خود و نیاز آن‌ها را شناسایی کنیم و فضای رقابتی بازار، حجم بازار و محصولات مشابه و جایگزین را ارزیابی کنیم. این مرحله باعث می‌شود که از انتخاب محصول و راهکارهایی که قابلیت تجاری‌سازی و ورود به بازار را ندارد اجتناب کنیم.

مرحله 3: تست بازار

در این مرحله محصول در اختیار برخی مشتریان بالقوه قرار گرفته و مورد تست قرار می‌گیرد و بازخورد مشتریان و بازار دریافت می‌شود. در صورت لزوم، محصول مطابق با نیاز مشتری بهبود یابد. همچنین در این مرحله الزامات و استانداردهای بازار برای محصول شناسایی شده و برای دریافت آن‌ها اقدام شود. هدف این مرحله انطباق محصول با نیاز مشتری و بازار است.

مرحله 4: تیم‌سازی

معمولاً به نتیجه رسیدن یک ایده، در گرو زمان است و در زمان مناسب خود قابل ارزش آفرینی است و اگر زمان از دست برود ممکن است به طور کامل با شکست مواجه شود! برای این کار نیاز است به صورت تیمی بر روی یک ایده کار شود. توسعه کسب‌وکار و تجاری‌سازی محصول به چندین تخصص نیاز دارد. بنابراین تیمسازی و در کنار هم قرار گرفتن تخصص‌های مختلف می‌تواند در توسعه و پیشبرد کسب‌وکار راهگشا باشد.

مرحله 5: وکیل مدافع تجاری

همانطور که در دادگاه به یک وکیل حقوقی آگاه برای دفاع از حقوق خود نیاز داریم، در صنعت نیز نیاز به مشاور آگاه به کسب‌وکار و صنعت برای ما ضروری است. یک شخص به تنهایی نمی‌تواند در همه علوم و زمینه‌ها متخصص باشد. یک استاد متخصص قوی الزاماً نمی‌تواند یک تاجر قوی هم باشد همانطور که مثلاً یک تاجر قوی و موفق نیز نمی‌تواند تمام کارهای حقوقی خود را انجام دهد. توجه شود که در اینجا از عنوان وکیل مدافع استفاده شده و نه مشاور، چرا که نیاز است مشاور کسب‌وکار همچون وکیل در مواقعی خود اقدام کند و تنها مشاوره کفایت نمی‌کند. برای مثال برای مذاکرات تجاری، ارائه به سرمایه‌گذاران، قراردادها و ... در کنار ما یا مجری کار باشد. در این مرحله می‌توان به جای پرداخت هزینه به وکیل مدافع تجاری پیشنهاد سهم مشارکت و درصد از سهام داده شود.

مرحله 6: پیدا کردن سرمایه‌گذار یا شریک تجاری

 توسعه هر کسب‌وکار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد؛ بنابراین جذب سرمایهگذار و یا یک شريک تجاری که در تأمین سرمایه مورد نیاز، مدیریت کسب‌وکار و ورود به بازار به ما کمک کند نیز یکی از فعالیت‌های اصلی است و نقش به سزایی در تجاریسازی طرح دارد. 

http://nanomatch.ir/

3 پاسخ به پاسخ‌های برگزیده مسابقه شماره یک قطبنما-خانم مریم نوری

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.