آخرین اخبار

نانولوگ؛ به‌کارگیری فناوری نانو در ابزارآلات موسیقی

نانولوگ؛ به‌کارگیری فناوری نانو در ابزارآلات موسیقی

در طی سال‌های اخیر، استفاده از تقویت‌کننده صدا از سوی نوازندگان گیتار به شدت افزایش یافته است. آن‌ها معتقدند صدای حاصل از تقویت‌کننده‌های مذکور، بهتر از بکارگیری دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی است. در همین راستا، دانشمندان دانشگاه آلبرتا، با استفاده از فناوری نانو تحول جدیدی در این زمینه ایجاد نموده‌اند. آن‌ها یک فناوری پیشرفته نانویی را در پدال گیتار استفاده نموده‌اند که به سادگی و بدون هزینه قابل توجه، می‌تواند صدای مطلوب را تکرار نماید.

اکثر لوازم الکترونیک و از جمله گیتارهای بدون لوله‌های تقویت‌کننده، از دستگاه‌های سیلیکونی که ترانزیستور یا دیود نامیده می‌شوند، استفاده می‌نمایند. این دستگاه‌ها، می‌توانند سیگنال‌های الکترونیکی را عیناً و بدون مشکل تقویت نماید. البته صداهای سیلیکونی تولید شده در مقایسه با زمانی که سیگنال از یک مدار غیر خطی مانند یک لوله عبور نماید، فاقد هارمونیک خواهد بود. به گفته ریک مک‌گیری«Rick McCreery»، از اساتید شیمی دانشگاه آلبرتا و محقق مؤسسه ملی نانوفناوری ادمونتون، این امر چیزی است که مردم از صفت «گرم‌تر» برای توصیف آن استفاده می‌نمایند. وی می‌افزاید: «اگر شما یک گیتار الکتریکی معمولی را استفاده نموده و فقط آن را تقویت نمایید، گیتاریست‌ها می‌گویند استریل است. آن‌ها تقویت سیلیکونی را دوست ندارند، چرا که خیلی دقیق و خطی است و هارمونیک خوبی ایجاد نمی‌نماید.»

چالش اصلی در استفاده از لوله‌های تقویت صدا، شکننده و گران بودن آن‌ها است که جایگزینی وسیع، با نمونه‌های مشابه سیلیکونی را با مشکل مواجه نموده است. مک‌کری و همکارانش با همراهی یک گیتاریست با استفاده از یک مدار مولکولی بسیار نازک، یک مدار غیر خطی ساخته که درست مانند لوله‌های تقویت‌کننده عمل می‌نماید. این پدال که «Nanolog» نامیده شده است، هم اکنون قابل عرضه بوده و در نمایشگاه انجمن ملی سازندگان ابزارآلات موسیقی در کالیفرنیا نیز عرضه خواهد شد. مک‌کری امیدوار است علاوه بر فروش پدال‌های نانولوگ صوتی، مجوز بهره‌برداری و ساخت مدارهای نانویی از سوی بازیگران اصلی صنعت موسیقی نظیر «Boss» و «Fender» درخواست گردد.

به گزارش «Edmonton Journal»، نانولوگ از اولین محصولاتی است که از فناوری نانو استفاده نموده است. گفتنی است، ارزش بازار سالیانه پدال گیتار در آمریکا بالغ بر 100 میلیون دلار است لذا با توجه به طول عمر، قیمت مناسب و همچنین ویژگی منحصر به فرد مدارهای نانو مقیاس که بر خلاف موارد سیلیکونی می‌تواند صدای مد نظر نوازنده را ایجاد نماید، انتظار می‌رود این فناوری در دراز مدت با بازار بسیار خوبی روبرو گردد.

مرجع: edmontonjournal

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.