آخرین اخبار

معرفی برگزیدگان مسابقه شماره یک قطبنما

معرفی برگزیدگان مسابقه شماره یک قطبنما

نانومچ، در راستای برنامه و هدفی که مسئولیت اجرا و پیشبرد آن را از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو عهده‌دار شده است، تصمیم به برگزاری مجموعه‌ای از مسابقات ادامه‌دار گرفته که برخی از چالش‌های مهم موجود در مسیر فرایند تجاری‌سازی فناوری‌های محققین را معرفی و راهکارهای موجود برای آن‌ها را تشریح نماید. در همین راستا مسابقه شماره یک قطبنما طرح مسئله گردید که در بر دارنده یک سؤال مهم بود: «با وجود اینکه عمدتاً پروژه‌های خوبی در دانشگاه‌ها تعریف شده و در نتیجه آن‌ها پایان‌نامه‌ها و خروجی‌های قوی‌ای نیز ارائه می‌گردد، چرا قابلیت تجاری‌سازی این پروژه‌ها محدود است؟ برای اینکه بتوان امکان تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها را بالا برد، چگونه باید موضوع مناسب را انتخاب نمود؟»

هم‌زمان با دهمین نمایشگاه و جشنواره فناوری نانو در مورخ 14 الی 17 مهرماه، پاسخ‌های ارائه شده در خصوص این مسابقه جمع‌آوری گردید. طرح‌های دریافتی از شرکت‌کنندگان در این مسابقه در مجموع 103 عدد بوده که همگی بدون اسم پاسخ‌دهنده برای دو داور نانومچ ارسال و توسط آن‌ها ارزیابی شد. ارزیابان این مسابقه که هر دو در زمینه توسعه کسب و کارهای نوپا فعالیت می‌نمایند، در نهایت با اجماع به دست آمده سه پاسخ به عنوان طرح‌های منتخب انتخاب گردید.

در میان پاسخ‌های متنوع ارائه شده توسط شرکت‌کنندگان، یکی از پاسخ‌ها که توسط «خانم سما صفرلو» ارائه شده بود به دلیل در نظر گرفتن راه حل عملی و دو پاسخ دیگر نیز که توسط خانم‌ها «سلیمه رئیسی» و «مریم نوری» ارائه گردیده بود، به دلیل توجه به جوانب مختلف فرایند انتخاب ایده و توسعه آن، به عنوان طرح‌های پیشنهادی برگزیده انتخاب گردید. در همین راستا خلاصه‌ای از رزومه هر یک از منتخبین این مسابقه به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

خانم سلیمه رئیسی دانشجوی مقطع دکتری رشته بیوشیمی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر

رتبه اول کارشناسی رشته زیست‌شناسی عمومی و رتبه دوم کارشناسی ارشد رشته بیوشیمی در دانشگاه شهرکرد، دارای 20 مقاله در مجلات و همایشهای معتبر داخلی و خارجی و انتشار 2 جلد کتاب در حوزه پژوهشی مقطع دکتری، از سوابق پژوهشی خانم رئیسی است. یکی از حوزههای مورد علاقه ایشان، کارآفرینی و تجاریسازی بوده و از طریق دورههای توانمندسازی ستاد نانو با دستاوردها و فعالیتهای تجاری این حوزه، آشنا شدند. تبدیل ایده به محصول و تجاریسازی آن، مدت‌هاست که به یک دغدغه ذهنی برای ایشان تبدیل شده است و علاقهمند بودند تا این موضوع را به رشته تحصیلی خود ارتباط دهند (تجاریسازی در علوم زیستی) تا زمانی که از طریق کانال تلگرامی نانومچ، با مسابقه قطبنما آشنا شدند و بر اساس مطالعات خود به مسئله مطرح شده پاسخ دادند.

خانم مريم نوري مديرعامل شرکت بينش بازار رهپا

خانم نوری که داراي مدرک کارشناسي ارشد مهندسي صنايع از دانشگاه الزهرا (س) هستند، نقش اصلي را در مديريت، هدايت و سازمان‌دهی پروژههاي فناورانه در شرکت بينش بازار رهپا، بر عهده دارند. سوابق حرفه‌اي وی شامل مديريت پروژه از سال 92 تا 94 و مدير واحد فناوري‌هاي پيشرفته از مردادماه سال 94 تا آبان ماه سال 95 در شرکت توسعه بازار سام بوده است. با مسابقه قطبنما از طریق اعضای برنامه و کانال نانومچ آشنا شدند و پاسخ ایشان بر اساس تجربههای کسب شده در زمینه تجاری‌سازی، تحقیقات بازار و تحلیل صنعت بوده است.

خانم سما صفرلو دانشجوی مقطع کارشناسی مهندسی مواد و متالورژی در دانشگاه سمنان

فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی انجام شده توسط خانم صفرلو، منجر به ایجاد یک رزومه تحصیلی و شغلی شامل 2 ثبت اختراع، 1 مقاله کنفرانس بین‌المللی پذیرفته شده و چندین مقاله علمی- پژوهشی  نمایه شده در (ISC/ISI)  تحت داوری برای ایشان شده است. خانم صفرلو همچنین در مرکز کارآفرینی و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، در بخش ترویج و فرهنگ کارآفرینی فعال هستند و در چندین طرح پژوهشی تقاضامحور صنعت، مشارکت داشتهاند. در نمایشگاه فناوری نانو در غرفه نانومچ از برگزاری مسابقه قطبنما مطلع شدند و پیشنهاد ایشان برای این مسئله بر مبنای روشی بود که هم اکنون در دانشگاه سمنان به رهبری دکتر محمد آزادی عضو هیئت علمی این دانشگاه و با مشارکت دانشجویان با انگیزه به مرحله اجرا رسیده و توانسته تا حدود زیادی مشکل مطرح شده را برطرف کنند.

شایان ذکر است طرح‌های ارائه شده توسط این منتخبین نیز به زودی از طریق سایت نانومچ ارائه و در دسترس علاقهمندان قرار می‌گردد. در همین راستا به هر یک از سه منتخب یک عدد نیم سکه بهارآزادی به همراه هدیه‌ای از محصولات تجاری شده نانویی تقدیم می‌گردد.

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.