آخرین اخبار

جذب سرمایه 42 میلیون دلاری برای توسعه پردازشگرهای کوانتومی

جذب سرمایه 42 میلیون دلاری برای توسعه پردازشگرهای کوانتومی

کوانتوم موشن (Quantum Motion) که یک استارت‌آپ زایشی از دانشگاه‌های «UCL» و آکسفورد است، موفق به جذب سرمایه جدید 42 میلیون پوندی شده است. هدف از این جذب سرمایه، توسعه پردازشگرهای کوانتومی سیلیکونی به منظور انتقال آن‌ها از مرحله آزمایشگاهی به عرصه کاربردهای تجاری است.

این دور از سرمایه‌گذاری، با حضور سرمایه‌گذاران بزرگ حوزه فناوری و به رهبری صندوق سرمایه‌گذاری بوش (Bosch Ventures)، هولدینگ اتوموبیل‌سازی پورشه (Porsche SE) و «British Patient Capital» بوده است. نکته جالب اینجا است که در دور قبلی سرمایه‌گذاری نیز این استارت‌آپ موفق به جذب حدود 20 میلیون پوند از مجموعه‌هایی همچون « Oxford Science Enterprises»، «Inkef»، «Parkwalk Advisors»، «Octopus Ventures»، «IP Group» و «NSSIF» شده بود.

کوانتوم موشن در سال 2017 میلادی توسط پروفسور جان مورتون (John Morton) از مرکز نانوفناوری دانشگاه «UCL» لندن و پروفسور سایمون بنجامین (Simon Benjamin) از دانشگاه آکسفورد تأسیس شد و در حال کار برای توسعه رایانه‌های کوانتومی تجاری با استفاده از تراشه‌های سیلیکونی است. جان مورتون در خصوص جذب سرمایه جدید بیان داشته: «سرمایه‌گذاری جدید به کوانتوم موشن اجازه می‌دهد تا روابط خود را با شرکای تولیدی تقویت نموده، تیم و امکانات خود را توسعه دهد و توسعه پردازنده‌های کوانتومی مبتنی بر پلتفرم سیلیکونی مقیاس‌پذیر را تسریع بخشد.»

جیمز پالز-دیموک (James Palles-Dimmock)، مدیرعامل کوانتوم موشن نیز می‌گوید: «حمایت سرمایه‌گذاران پیشرو در حوزه فناوری، به ما امکان می‌دهد تا دیدگاه خود در خصوص دسترسی به یک رایانه کوانتومی را با فرایندهای ساخت استاندارد محقق کنیم. این حمایت، همراه با ادامه برنامه ملی کوانتومی بریتانیا و ابتکارات اروپایی، یک تغییر در قابلیت‌های ما ایجاد می‌کند. ما یک تیم پیشرو در جهان گرد هم آورده‌ایم و با بودجه و پشتیبانی موجود، آماده‌ایم تا چشم‌انداز خود را توسعه داده و به آن برسیم.»

رایانه‌های کوانتومی از ویژگی‌های غیرعادی ذرات بنیادی مانند الکترون‌ها استفاده نموده تا محاسبات پیچیده‌ای را انجام دهند که حتی با ابررایانه‌های امروزی هم انجام آن‌ها عملاً غیرممکن است. این کار توسط پردازنده‌هایی ممکن می‌شود که از «کیوبیت‌ها» استفاده می‌کنند. مقدار قدرت محاسباتی که محاسبات کوانتومی وعده می‌دهد، می‌تواند به‌طور چشمگیری سرعت فرمولاسیون مواد جدید، کشف دارو یا محاسبات پیچیده پشت مدل‌سازی تغییرات آب‌و‌هوا را افزایش می‌دهد.

کوانتوم موشن در حال توسعه طرح‌ها و معماری برای کیوبیت‌ها و تراشه‌های کامپیوتری کوانتومی با استفاده از تولید تراشه‌های سیلیکونی صنعتی است. پروفسور جان مورتون در این خصوص ابراز داشته: «ساخت پردازنده‌های کوانتومی با کیفیت بالا با استفاده از همان فرآیندهای تولیدی که برای تولید میلیاردها ترانزیستور سیلیکونی روی تراشه‌های رایانه‌ای مدرن استفاده می‌شود، تحولی در توسعه رایانه‌های کوانتومی ایجاد می‌کند. این می‌تواند زمان تولید مقیاس پردازنده‌های کوانتومی را به شکل قابل توجهی کاهش داده و با کمترین هزینه ممکن نماید.»

کوانتوم موشن از زمان آغاز به کار خود با دانشگاه «UCL» همکاری نزدیکی داشته است. این شرکت یک شریک فعال این دانشگاه در فناوری‌های کوانتومی بوده و برخی از دانشجویان دکتری آن را تأمین مالی می‌کند. علاوه بر این، کوانتوم موشن به تأسیسات «QUES2T UCL» دسترسی داشته و این، امکان دسترسی کسب‌وکارها و محققان به تجهیزات پیشرفته اندازه‌گیری و ساخت کوانتومی تجاری را فراهم می‌کند.

 

مرجع: «Science Business»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.