آخرین اخبار

آغاز تولید صنعتی گرافن در هند

آغاز تولید صنعتی گرافن در هند

یک شرکت هندی به نام کربوراندوم یونیورسال (Carborundum Universal Limited) تولید صنعتی گرافن را آغاز نموده است. به این منظور، کارخانه‌ای با مساحت 1200 فوت مربع راه‌اندازی شده که سالانه ظرفیت تولید 6 هزار لیتر پودرهای گرافنی را دارا می‌باشد.

کربوراندوم بخشی از گروه صنعتی موروگاپا (Murugappa) است که یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های هندی فعال در زمینه تولید و توسعه مواد ساینده، سرامیک‌ها، مواد نسوز، اکسید آلومینیوم، ماشین‌آلات، پلیمرها، چسب‌ها و مواد معدنی است. این شرکت، تولید صنعتی گرافن را در کرالا شروع نموده و بازارهای گسترده‌ای از جمله صنایع برق و الکترونیک را هدف قرار داده است. راجیو (P. Rajeeve)، وزیر صنعت هند، در این خصوص ابراز داشته: «این محصول کاربردهای فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های برق و الکترونیک داشته و این ایالت با شروع تولید گرافن، جهشی بزرگ در پیشرفت صنعتی خود داشته است.»

کربوراندوم یونیورسال، یک پروژه ویژه به نام «Grapheno» را به عنوان بخشی از تولید این نانومواد طراحی نموده است. در این راستا، آزمایشگاه و کارخانه تولیدی این شرکت در مساحتی 12000 فوت مربعی راه‌اندازی شده که ظرفیت پردازش سالانه حدود 6 هزار لیتر پودر گرافن را دارا می‌باشد. موروگاپان (M.M. Murugappan)، رئیس شرکت کربوراندوم، با تأکید بر اینکه این شرکت بر نوآوری تمرکز زیادی دارد، اعلام نموده که این گروه در مرکز دولتی نوآوری هند برای پروژه گرافن فعالانه حضور دارد.

این شرکت در راستای توسعه گرافن و تولید صنعتی آن و همچنین بکارگیری این ماده ارزشمند در کاربردهای مختلف تجاری، همکاری تنگاتنگی با دانشگاه منچستر، «IIT Chennai» و دانشگاه علم و فناوری کوچین (Cusat) داشته و برای انجام پژوهش‌های مختلف صنعتی، قراردادهایی را با آن‌ها به امضا رسانیده است. آقای راجیو در این خصوص ابراز داشته: «ایالت برای همکاری در زمینه گرافن، توافقنامه‌هایی با دانشگاه‌های منچستر، آکسفورد و ادینبورگ در بریتانیا امضا کرده است. هدف از این کار، ایجاد صنایع نوآوری است که از آخرین فناوری‌ها استفاده بهینه کنند. دولت به سازمان‌های درگیر در توسعه فناوری نانو و در زمینه‌های نوآورانه مانند تولید گرافن، کمک ویژه‌ای می‌کند.»

شایان ذکر است که کربوراندوم یک رهبر جهانی در حوزه مواد معدنی بوده که بیش از 1500 محصول را در سبد خود گنجانده است. یکی از نقاط تمرکز این شرکت، توسعه مواد پیشرفته و با عملکرد بالا است و ورود به حوزه تولید گرافن را نیز می‌توان در زمره همین رویکرد شرکت قرار داد. در 68امین گزارش سالانه این شرکت که منتهی به 2022-2021 است، در خصوص تمرکز بر گرافن آمده است: «ما به تحقیقات خود در خصوص گرافن ادامه می‌دهیم. پس از توسعه سه گرید مختلف از گرافن، ما بر ترکیب گرافن با چندین ماده مختلف تمرکز داشته و در صدد آن هستیم که خطوط تولید جدیدی راه‌اندازی کنیم. محصولات تبدیلی مانند گرافن و کاربیدهای سیلیکون با خلوص بالا، در مجموعه ما حال آزمایش و تکامل بوده و ما برنامه‌هایی کاربردی برای آن‌ها داریم و مطمئن هستیم که می‌توانیم در سال آتی آن‌ها را در سطح تجاری عرضه کنیم.»

 

مرجع: «The Hindu»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.