آخرین اخبار

استفاده از فیلترهای هوای نانویی برای مبارزه با ویروس‌ها

استفاده از فیلترهای هوای نانویی برای مبارزه با ویروس‌ها

شرکت کانادایی زنتک (Zentek) در تلاش است تا با ارائه فیلترهای نانویی هوا، فضاهای داخلی را ایمن‌تر نماید. هدف زنتک، تولید فیلترهای هوای کم‌هزینه و با مصرف انرژی پایینی است که برای مبارزه با کووید-19 و سایر ویروس‌های متداول در آستانه فصل زمستان، به کمک کانادایی‌ها بیاید.

نوآوری تحول‌آفرین زنتک که برای اولین بار در ماسک‌های جراحی اعمال شد، نشان داد که قابلیت از بین بردن 99% از همه عوامل بیماری‌زا را دارا می‌باشد. در گام جدید، زنتک در صدد آن است که از این فناوری پتنت‌شده برای ایمن نمودن کیفیت هوای داخل ساختمان‌های مسکونی و صنعتی استفاده نماید. شواهد حکایت از آن دارد که همان بهره‌وری 99 درصدی در فیلترهای هوای این شرکت نیز وجود داشته باشد.

گرگ فنتون (Greg Fenton)، مدیر عامل زنتک در خصوص فناوری قابل توجه این شرکت می‌گوید: «برای ما آشکار شده که اگر بتوانیم پوشش خود را روی فیلترها اعمال نموده تا پاتوژن‌ها را مانند عملکرد در ماسک‌های جراحی از بین ببریم، راه‌حل فوق‌العاده‌ای برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه‌ها خواهیم داشت. این پوشش‌ها ایمن، سبز بوده و پاتوژن‌های ویروسی و باکتریایی را می‌کشد.»

فناوری مخرب این شرکت که در ژانویه سال جاری میلادی با جذب سرمایه 33 میلیون دلاری همراه بود، در حال حاضر در مرحله آزمایش فاز 2 از طریق برنامه راهکارهای نوآورانه کانادا (ISC) است. بر خلاف سایر سیستم‌های فیلتر هوا که از فناوری یونیزاسیون یا نور ماوراء بنفش استفاده می‌کنند، «ZenGUARD » به تجهیزات گران‌قیمتی نیاز نداشته و سازندگان فیلتر می‌توانند این پوشش را بدون تأثیر بر مصرف انرژی دستگاه‌ها، بر روی فیلترها اضافه کنند.

فنتون در خصوص هدف‌گذاری این شرکت برای عرضه فیلترهای هوای نانویی زنتک می‌گوید: «هدف ما این است که این فیلترها را به خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، ادارات و مشاغل صنعتی و همچنین در هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌ها وارد کنیم. این ترکیب در برابر هر پاتوژنی که ما روی آن آزمایش کرده‌ایم، مؤثر است. زنتک در موقعیتی است که واقعاً می‌تواند تفاوت ایجاد کند. ما در مأموریتی هستیم که زندگی مردم را سالم‌تر و ایمن‌تر کنیم و این کاری است که این فناوری انجام می‌دهد.»

زنتک تأسیسات خود را در ژوئن سال جاری میلادی در شهر گولف (Guelph) افتتاح نموده که یکی از بزرگترین تأسیسات تولید مبتنی بر نانومواد در جهان است. این شرکت تعداد کارکنان خود را در سال گذشته دو برابر کرده و آن‌ها برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای رشد و تجاری‌سازی پنج محصول در سه تا پنج سال آینده دارند.

زنتک از خدمات برنامه کارآموزی میتاکس (Mitacs) بهره می‌برد. میتاکس یک سازمان غیرانتفاعی است که دانشجویان را با موقعیت‌های نوآورانه متناسب با مهارت‌هایشان مرتبط می‌نماید. فنتون با باارزش خواندن فعالیت‌های این مجموعه ابراز داشته: «بدون حمایت میتاکس، به جایی که امروز هستیم، نمی‌رسیدیم.»

سید آرش حدادی، یکی از کارآموزان میتاکس بود که ترکیب «ZenGUARD» را به عنوان محقق در دانشگاه بریتیش کلمبیا اختراع کرد. حدادی می‌گوید: «وقتی به کانادا آمدم، هیچ ارتباطی با صنعت نداشتم و نمی‌دانستم چگونه شریک صنعتی برای همکاری پیدا کنم. میتاکس من را با زنتک آشنا کرد و اکنون من این شانس عالی را دارم تا دانش خود را برای کار روی یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی جهان امروز به کار ببرم.»

 

مرجع: «guelphmercury»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.