آخرین اخبار

مدیریت زخم پای دیابتی به کمک نانوفناوری

مدیریت زخم پای دیابتی به کمک نانوفناوری

استارت‌آپ کانادایی نانوتس (NanoTess) موفق به توسعه محصول جدیدی شده که مدیریت زخم‌های مزمن از جمله زخم پای دیابتی را ممکن می‌سازد. این محصول که «NanoSALV» نام دارد، اخیراً توسط سیستم بهداشت کانادا نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

مگان لزلی (Megan Leslie) و جولیان مولیا (Julian Mulia)، در سال 2020 میلادی اقدام به راه‌اندازی نانوتس نمودند. چشم‌انداز آن‌ها ایجاد فناوری‌های پزشکی مقرون به صرفه‌ای بود که هر کسی بتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد و در نتیجه بتواند جان افراد را نجات دهد. «NanoSALV» که اخیراً توسط بهداشت کانادا تأیید شده، دقیقاً همین استراتژی را دنبال می‌کند.

این انگیزه، از تجربه آن‌ها برای مراقبت از والدین مولیا در مکزیکو سیتی ناشی شده است. او پدر و مادر خود را در سال 2019 میلادی به دلیل بیماری مزمن از دست داد. مولیا که در حال حاضر مدیر اجرایی نانوتس است، در این خصوص می‌گوید: «ما در تلاش بودیم که به آن‌ها کمک کنیم و هزینه مراقبتشان را بپردازیم. در این مسیر مجبور به اتخاذ تصمیمات بسیار سختی شدیم و حتی برای دنبال نمودن احتمالاتی که می‌توانست به آن‌ها کمک کند، تصمیم به فروش خانه گرفتیم. حالا من یک مهاجر به کانادا هستم و واقعاً از داشتن یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی که شما را ورشکست نمی‌کند، بسیار قدردان هستم.» لزلی که مدیر عامل نانوتس است، در تکمیل صحبت‌های مولیا می‌گوید: «در کشورهای دیگر، از بیماران به عنوان "کیف پولی برای سیستم" استفاده می‌شود.»

هم لزلی و هم مولیا پیشینه‌ای در نوآوری دارند. آن‌ها استراتژی‌ها و اکوسیستم‌های نوآوری را برای شرکت‌های «S&P 500» توسعه داده‌اند. در طول این ماجراجویی‌ها، آن‌ها با دکتر تسی لوپز (Tessy Lopez) آشنا شدند که یک مخترع با بیش از 35 سال سابقه تحقیق در زمینه نانوپزشکی است. آن‌ها از فناوری دکتر لوپز برای کمک به والدین مولیا در مراحل پایانی بیماریشان استفاده کردند. این شروعی برای شکل‌گیری یک پیوند میان آن‌ها بود و دکتر لوپز تحت تأثیر توانایی آن‌ دو برای کمک به محیط آزمایشگاه و تجاری‌سازی فناوری قرار گرفت و اینگونه بود که نانوتس شکل گرفت.

مولیا در خصوص حوزه فعالیت این شرکت می‌گوید: «اگرچه محصول اول ما در خصوص زخم‌های مزمن است، اما ما قرار نیست به این حوزه محدود شویم. نانوتس یک شرکت فعال در حوزه علم مواد است.» آن‌ها گروهی از نانومواد را در اختیار دارند. این‌ها ذراتی میکروسکوپی هستند که در طبیعت وجود داشته و می‌توانند از محصولات مختلف ایجاد شوند. هنگامی که آن‌ها مهندسی می‌شوند، می‌توانند ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند که تأثیر زیادی در زمینه مهندسی و پزشکی خواهد داشت. زمانی که خواهر دکتر لوپز در نتیجه دیابت دچار زخم شد، آن‌ها توانستند از فناوری خود برای درمان وی استفاده کنند. آنجا بود که نیاز واقعی را دیدند و همین مسئله آن‌ها را به حوزه مراقبت از دیابت سوق داد.

لزلی در خصوص زخم‌های مزمن می‌گوید: «زخم‌های مزمن به سه دلیل اصلی رخ می‌دهند: عدم تحرک، گردش خون و از دست دادن احساس. مورد آخر چیزی است که بیماران مبتلا به دیابت با آن سروکار دارند و نوروپاتی دیابتی نامیده می‌شود. آن‌ها احساس را در اندام تحتانی خود از دست می‌دهند. این موقعیت را تصور کنید که پنج کیلومتر راه بروید و متوجه وجود سنگ کوچکی در کفشتان نشوید؛ بی‌شک آن سنگ کوچک می‌تواند به پای شما آسیب برساند.» به گفته سایت «diabeticfootonline.com»، هر 1.2 ثانیه یک نفر به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شود و هر 20 ثانیه یک قطع عضو رخ می‌دهد. هزینه درمان زخم پای دیابتی، بیشتر از پنج نوع پرهزینه سرطان برآورد شده است.

گفتنی است که بنیانگذاران نانوتس برای اولین محصول خود از کلمه مدیریت استفاده نمودند، زیرا محصول نانوتس دیابت را درمان نمی‌کند. آن‌ها در حال مدیریت یک زخم مزمن هستند که می‌تواند در نتیجه دیابت ایجاد شود. دریافت تأییدیه از کانادا، گام بزرگی برای این استارت‌آپ بوده و می‌تواند مسیر رشد را برای آن‌ها هموار نماید. مولیا در این خصوص می‌گوید: «این واقعاً کار بزرگی بود و نقطه عطف بسیار بزرگی برای ما است. تا کنون نشنیده بودیم که یک شرکت دو ساله در ابعاد ما موفق به اخذ تأییدیه از مجموعه‌های نظارتی شده باشد. ما در دنیای تجهیزات پزشکی با سرعت نور حرکت می‌کنیم. البته موارد دیگری هم در راه هستند که بسیار هیجان‌انگیز خواهند بود.»

 

مرجع: «LiveWireCalgary»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.