آخرین اخبار

استفاده از نانوفناوری و هوش مصنوعی برای تصفیه آب

استفاده از نانوفناوری و هوش مصنوعی برای تصفیه آب

استارت‌آپ تایوانی الکلین (ELECLEAN)، از سیستم تصفیه آب جدیدی رونمایی نموده که مبتنی بر هوش مصنوعی می‌باشد. این سیستم الکترواکسیداسیون تصفیه آب که «ELECLEAN Water » نامگذاری شده، برای تأمین مصارف روزانه آب، پزشکی و همچنین صنعت نیمه‌هادی‌ها قابل استفاده می‌باشد.

الکلین فناوری منحصر‌به‌فردی در اختیار دارد که از آن برای تبدیل آب به گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) استفاده می‌کند. بدین وسیله، می‌توان آب را در خانه تصفیه نموده و حتی نیازهای شدید صنایع پزشکی و نیمه هادی را هم برآورده نمود. سیستم ارائه شده، کاندیدای دریافت جایزه نوآوری «CES 2022» برای پایداری، طراحی زیست‌محیطی و انرژی هوشمند شده است.

چین هانگ چن (Chien-Hung Chen)، مدیرعامل الکلین، در خصوص هدف‌گذاری و اهداف عملکردی این شرکت فناور می‌گوید: «زندگی جدید، نیاز به ابزارهای جدیدی دارد. ما همانطور که به دنبال راه‌حل‌های کارآمدتری برای مهار همه‌گیری کووید-19 هستیم، به دنبال توسعه و ادامه نوآوری‌های سبز هم هستیم. هم‌اکنون محصولات نوآورانه شرکت ما در استخری از دارایی‌های فکری قرار داشته که برای بکارگیری در آفریقا، در اختیار سازمان بهداشت جهانی می‌باشد.»

علیرغم اهمیت «ROS»ها در سیگنال‌دهی سلولی، اما آن‌ها به دلیل اینکه محصولات جانبی متابولیسم منظم اکسیژن هستند، بدنام بوده و باعث آسیب به لیپیدها، DNA،RNA و پروتئین‌ها می‌شوند و تا حدی هم به عنوان مسئول اصلی پیری شناخته می‌شوند. در واقع، باید تعادلی بین «ROS»ها و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن وجود داشته باشد، زیرا اثر مخرب یک حالت پرو-اکسیداتیو، می‌تواند منجر به بیماری‌های متعددی مانند ایسکمی، دیابت، سرطان دهانه رحم، بیماری کبد و آمفیزم شود. الکلین با توجه به این پدیده در بدن، از ویژگی مخرب «ROS»ها در سیستم تصفیه آب خود استفاده نموده و به کمک نانو کاتالیست‌ها در طی یک فناوری الکتروشیمیایی، آب را به پراکسید هیدروژن و رادیکالهای هیدروکسیل و سوپراکسید تبدیل می‌نماید. این «ROS»ها، در غشاهای فیلتراسیونی که در طی تصفیه آب به کار میروند، با اکسید کردن مؤثر باکتری‌ها و ویروس‌ها و از بین بردن آن‌ها، امکان استریل کردن را فراهم می‌کنند و از آنجاکه این واکنش باعث تبدیل «ROS» به آب می‌شود، غیرسمی و بسیار ایمن خواهد بود.

نکته مهم دیگر در این فناوری، استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از خطاهای احتمالی انسانی است. در شروع فرآیند تصفیه، آب خام از فیلتر شنی عبور نموده تا ذرات بزرگ‌تر را قبل از جذب مواد آلی توسط کربن فعال حذف کند. راکتور الکلین که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود، از این آب برای تولید «ROS»ها استفاده نموده و در عین حال، راندمان ضدعفونی «UV» را با واکنش فنتون-مانند افزایش می‌دهد. آلاینده‌های کوچک‌تر مانند باکتری‌ها، توسط غشای اولترافیلتراسیون فیلتر می‌شوند. در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی، دیگر بی‌تجربگی و یا سوء استفاده کاربران مشکلی در حین فرایند ایجاد نکرده و تنظیمات یا تعمیر و نگهداری مورد نیاز به طور خودکار توسط هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌شود.

 

مرجع: «PR Newswire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.