آخرین اخبار

تولید نسل جدید سلول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر

تولید نسل جدید سلول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر

یک استارت‌آپ چینی به نام داژنگ (DaZheng Micro-Nano Technologies)، برای اولین بار اقدام به تولید سلول‌های خورشیدی بزرگ و انعطاف‌پذیر نموده است. برای راه‌اندازی یک خط تولید با ظرفیت سالانه 10 مگاوات در استان جیانگ‌سو، سرمایه‌گذاری 11.8 میلیون دلاری انجام شده است. پنل‌های 40 در 60 سانتی‌متری تولیدی این شرکت به قطعات کوچک‌تر بریده شده و برای سازندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت در چین ارسال می‌شوند.

فناوری مورد استفاده توسط این استارت‌آپ، در واقع نتیجه فناوری ژاپنی پروسکایت بوده که در سال 2009 میلادی توسط «Tsutomu Miyasaka» در دانشگاه توین یوکوهاما (Toin University of Yokohama) ارائه شد. این سلول‌ها که حالا توسط داژنگ وارد فاز تولید انبوه شده‌اند، جایگزینی قابل خم شدن و سبک وزن برای سلول‌های خورشیدی سیلیکونی معمولی خواهند بود. اگرچه این سلول‌ها دارای راندمان تبدیل انرژی در حدود 10 درصد هستند (تقریباً نصف سلول‌های سیلیکونی)، اما از آن‌ها می‌توان در پنجره‌ها، دیوارها و موارد دیگر نیز استفاده نموده و این پتانسیل افزایش قابل توجه کاربردهای این سلول‌ها را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است که پیش از این سلول‌های پروسکایت کوچک‌تر به‌طور انبوه تولید شده‌اند، اما داژنگ اولین مجموعه‌ای است که این کار را برای پنل‌های بزرگ انجام می‌دهد. در حالی که هزینه ساخت این سلول‌ها در حال حاضر سه برابر بیشتر از سلول‌های سیلیکونی معمولی است، اما می‌توان این میزان را در مقیاس‌های بالاتر به نصف کاهش داد. لی شین (Li Xin)، مدیر ارشد فناوری داژنگ اعلام نموده که علاوه بر سرمایه‌گذاری 80 میلیون یوآنی صورت گرفته، این شرکت در سال 2023 میلادی به منظور افزایش ظرفیت تولید سالانه خود به 100 مگاوات، 200 میلیون یوآن دیگر نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

انتظار می‌رود که سلول‌های پروسکایتی سبک و قابل خم شدن، کاربردهای جدید مختلفی داشته باشند. این فناوری، به عنوان نامزد دریافت جایزه نوبل شناخته شده و این امید وجود دارد که سلول‌ها در نهایت توسط یک چاپگر تولید شده یا حتی بر روی کل خودروها رنگ‌آمیزی شوند. طبق تحقیقات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی سلول‌های خورشیدی پروسکایت تا سال 2027 میلادی به بیش از 2 میلیارد دلار افزایش یافته و رشد سالانه آن به طور متوسط حدود 29 درصد باشد.

شرکت‌های ژاپنی مانند «Kyocera» و «Sharp» زمانی بازیگران پیشرو در سلول‌های خورشیدی بودند، اما به مرور زمان فعالیت‌های خود را کاهش دادند و اکنون بازیگران چینی و کره‌ای بخش اعظم بازار را در اختیار دارند. از آنجا که شرکت‌های ژاپنی ظرفیت کمی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید دارند، به چین اجازه می‌دهند تا در تولید پنل‌های پروسکایت در مقیاس بزرگ پیشرو باشند. لی زیر نظر میاساکا تحصیل کرد و پس از بازگشت به چین به تحقیقات خود ادامه داد و همچنین میاساکا به حمایت‌های خود برای توسعه آن ادامه داد.

  

مرجع: «Asia.Nikkei»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.