آخرین اخبار

استفاده از نانوفناوری در موتورهای مورد استفاده برای مانورهای فضایی

استفاده از نانوفناوری در موتورهای مورد استفاده برای مانورهای فضایی

یک استارت‌آپ انگلیسی به نام مگدرایو (Magdrive)، موتورهای کوچکی ساخته که برای مانورهای فضایی با سرعت نسبتاً بالا قابل استفاده می‌باشند. این شرکت مدعی است که سرعت حرکت به کمک این موتورهای جدید، می‌تواند به‌طور مؤثری از حرکت‌های پایدار تأمین انرژی شده توسط پیشرانه‌های الکتریکی تا انفجارهای سرعت تأمین انرژی شده توسط پیشران‌های شیمیایی سنتی را پوشش دهد.

مارک استوکس (Mark Stokes)، مدیرعامل این استارت‌آپ آکسفوردی، در خصوص قابلیت جدید ارائه شده توسط این شرکت می‌گوید: «چیزی که ما ساخته‌ایم، اولین نمونه از نوع خود است که راندمان بسیار بالای سیستم‌های الکتریکی را در خود گنجانده و در عین حال، مقدار نیروی رانش بسیار بالاتری دارد که در برخی موارد بیش از 100 برابر بیشتر از سیستم‌های الکتریکی فعلی است.»

سیستم‌های پیشران الکتریکی ممکن است نتوانند فضاپیما را با سرعت بالایی به حرکت در آورند، اما از آنجا که آن‌ها مشکل تمام شدن سوخت را ندارند، امروزه در ماهواره‌هایی که تا حد زیادی برای مانور طراحی شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، پیشران‌های شیمیایی در سفینه‌های فضایی، می‌توانند نیروی رانش زیادی ایجاد کنند که البته خیلی زود هم با پایان سوخت همراه می‌شوند. از این رو، مگدرایو به دنبال ارائه یک سیستم محرکه بوده که از مزایای هر دوی این موارد بهره‌مند باشد. استوکس در این خصوص می‌گوید: «این با نیروی رانشی که شما از سیستم‌های شیمیایی کوچک دریافت می‌کنید مطابقت ندارد، اما کافی است که سیستم‌های الکتریکی را به نقطه‌ای برسانید که شروع به انجام تمام کارهایی کنند که سیستم‌های شیمیایی می‌توانند انجام دهند و نکته کلیدی در اینجا این است که همه این مانورها فقط با یک سیستم ممکن گردد.»

در فضا، برای مأموریت‌هایی مانند قرار ملاقات با ماهواره‌ای دیگر یا خارج شدن از سر راه یک زباله فضایی و یا فرار از سلاح‌های ضد ماهواره برای ماهواره‌های نظامی، نیاز به مانورهای با سرعت نسبتاً بالا وجود دارد. مگدرایو مدعی است که به کمک فناوری جدید این شرکت، شما می‌توانید قرار ملاقات داشته باشید، استقرار سریع انجام دهید و تغییرات شیب در مقیاس بزرگ داشته باشید.

مگدرایو، توجه نهادهای دولتی انگلیس را هم به خود جلب نموده است. طبق بیانیه مطبوعاتی آژانس فضایی بریتانیا در تاریخ 31 ژانویه سال جاری میلادی، مگدرایو  و دانشگاه ساوتهمپتون (Southampton) در حال بررسی امکان‌سنجی استفاده از یک سیستم خاص هستند که همچون یک کشتی مادر بسیاری از این نانو فضاپیماهای 1 کیلوگرمی را حمل نموده و می‌تواند از دور به سمت زباله‌ها شلیک کند. به این پروژه، یک بودجه 246 هزار دلاری نیز تخصیص یافته تا تحویل سخت‌افزار برای نمونه اولیه پرواز فضایی، در ژوئن 2022 انجام گیرد. به گفته استوکس، در مجموع مگدرایو حدود 3.5 میلیون دلار کمک مالی از دولت بریتانیا و کمیسیون اروپا جمع‌آوری کرده و یکی از سرمایه‌گذاران کلیدی این شرکت، میلیارد مشهور، پیتر تیل (Peter Theil) می‌باشد.

 

مرجع: «Breaking Defense»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.