آخرین اخبار

استخراج فلزات گرانبها به کمک فناوری قالب‌گیری مولکولی

استخراج فلزات گرانبها به کمک فناوری قالب‌گیری مولکولی

سیکس‌ویو (Sixth Wave Innovations) که از رهبران جهان در فناوری قالب‌گیری مولکولی است، خبر از دریافت گواهی ثبت اختراعی برای فناوری استخراخ و خالص‌سازی فلزات داده است. این دستاورد که به واسطه بکارگیری پلیمرهای قالب مولکولی (MIPS) ممکن شده، گامی بسیار مهم در فراوری سنگ معدن فلزات گرانبها به شمار می‌رود.

ایالات متحده و کانادا، نیاز مبرمی به تأمین داخلی فلزات حیاتی مانند لیتیوم و کبالت دارند که در حال حاضر چین در فرآوری آن‌ها حرف اول را می‌زند. تأمین پایدار انرژی الکتریکی که یک نیاز مهم و استراتژیک برای کشورهای مختلف به حساب می‌آید، به شکل قابل توجهی به این فلزات وابسته شده و از همین رو، فناوری جدید سیکس‌ویو می‌تواند کمک ویژه‌ای برای اقتصاد این کشورها به حساب آید.

پلیمرهای قالب مولکولی یا «Molecularly Imprinted Polymers»، با شناسایی مولکول‌های خاص و مورد نظر، به طور انتخابی به آن‌ها متصل شده و از این طریق امکان جداسازی آن‌ها را فراهم می‌کند. بر اساس همین قابلیت، سیکس‌ویو فناوری «IXOS» را توسعه داده که برای استخراج فلزات ارزشمند از سنگ معدن و جداسازی آن‌ها از میان خیل عظیمی از ناخالصی‌ها و ضایعات فرایندی قابل استفاده می‌باشد. پتنت‌ جدید که سبد پتنت و دارایی‌های فکری سیکس‌ویو را قوی‌تر از پیش نموده، فرایندی را معرفی کرده که پلیمرهای قالب مولکولی به‌طور انتخابی به یون‌های فلزات هدف متصل شده و استخراج کارآمدتر فلز را ممکن می‌سازند.

سیکس‌ویو بر این باور است که فرصت‌های درآمدی قابل توجهی برای فناوری «MIPS» به منظور تخلیص فلزات وجود دارد و از همین رو، برای ثبت اختراع و دریافت گواهی ثبت اختراع آن از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) تلاش نموده و در حال حاضر آن را تحت برند «IXOS» به فروش می‌رساند. دکتر گلوکمن (Gluckman)، رئیس و مدیرعامل سیکس‌ویو، در خصوص این فناوری می‌گوید: «پتنت‌ها بخشی ارزشمند و مهم از استراتژی شرکت ما هستند. پتنت جدید، موقعیت سیکس‌ویو را به عنوان یک رهبر در نوآوری‌های مرتبط با بازارهای عظیم معدن‌کاری و بازیافت فلزات تقویت می‌کند. علاوه بر این، فناوری ما به داشتن محیط‌زیستی پاک‌تر کمک می‌کند. این فناوری، ارائه راه‌حل‌های کارآمد، مقیاس‌پذیر، سازگار با محیط‌زیست و با هزینه کمتر را به مشتریان معدنی ما امکان‌پذیر می‌کند.»

گفتنی است که سیکس‌ویو یک شرکت نانویی است که بر روی فناوری‌های مبتنی بر استخراج و شناسایی مواد هدف در سطح مولکولی و با استفاده از پلیمرهای «MIPS» تمرکز دارد. این شرکت، در حال حاظر در تلاش برای تجاری‌سازی سیستم تصفیه کانابینوئید (Affinity) و همچنین (IXOS®)، برای استخراج طلا است. البته شرکت در تلاش است تا راه‌حل‌های مبتنی بر «MIP» را در طیف گسترده‌ای از صنایع توسعه داده و تجاری‌سازی نماید. از دیگر نقاط تمرکز سیکس‌ویو، معماری‌های نانویی است که برای تشخیص و جداسازی ویروس‌ها، آمین‌های بیوژنیک و سایر عوامل بیماری‌زا قابل استفاده می‌باشند.

 

مرجع: «Newsfile»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.