آخرین اخبار

پلاستیک‌های تقویت شده با گرافن در مسیر بازار

پلاستیک‌های تقویت شده با گرافن در مسیر بازار

گرداو گرافن (Gerdau Graphene) که یک شرکت فناور فعال در حوزه نانوفناوری است، اقدام به توسعه نسل جدیدی از فرمول‌های مستربچ رزین تقویت شده با گرافن نموده که برای تولید پلاستیک‌های مختلف قابل استفاده می‌باشد. استفاده از این فرمول‌های جدید، منجر به افزایش محسوس عملکرد محصول شده و در عین حال، مصرف مواد خام را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

گرافن که ورقهای از کربن فشرده به ضخامت یک تا ده اتم است، قابلیت استفاده برای مصارف متعددی در صنایع مختلف داشته و یکی از قویترین مواد شناخته شده روی زمین می‌باشد. این ماده که اولین بار در سال 2004 کشف شد، بعدها جایزه نوبل را برای مخترعانش به دنبال داشت. خواص ویژه شیمیایی، فیزیکی، الکتریکی، حرارتی و مکانیکی گرافن، تقاضای به نسبت بالایی را برای این ماده به دنبال داشته است. مبتنی بر همین خواص، گرداو مدعی است که اضافه نمودن گرافن به ترکیب پلاستیک، منجر به تقویت ماتریکس پلاستیکی شده و محصولات بسیار قوی‌تری را تولید می‌کند.

این شرکت اضافه میکند که گرافن میتواند ویژگیهای بازدارنده در برابر مایعات و گازها را افزایش داده و محافظت در برابر هوا، اکسیداسیون و اشعه ماوراء بنفش را به دنبال داشته باشد. بهبود هدایت الکتریکی و حرارتی از دیگر مزایایی است که ترکیب جدید می‌تواند برای پلاستیک‌ها به دنبال داشته باشد. همچنین گردوا بر این نکته تأکید دارد که تحقیقات اخیر نشان میدهد که گرافن خواص ضد میکروبی خوبی داشته و قابل بازیافت می‌باشد.

گرداو دایره وسیعی از صنعت پلاستیک را هدف قرار داده و قصد دارد تا افزودنیهای گرافنی را برای رزین‌های مختلف و همچنین پلاستیکها و پلیمرهای بازیافتی تولید نماید و این شامل «PP»، «PE»، پلی استایرن (PS)، پلی‌کربنات (PC)، «PVC» و ... می‌باشد.

این شرکت مدعی است که پلاستیکهای تقویت‌شده با گرافن، پتانسیل کاهش مصرف مواد خام را تا 30 درصد دارا می‌باشند. مبتنی بر همین ادعا، گردوا می‌گوید که با توجه به تولید سالیانه 8 میلیون تن «PP» و 23 میلیون تن پلیاتیلن فقط در ایالات متحده، کاهش 30 درصدی مواد خام مورد نیاز برای تولید محصولات پلاستیکی نهایی می‌تواند تا 9.3 میلیون تن کاهش یابد.

گفتنی است که گردوا پلاستیکهای تقویت شده با گرافن را در مرکز مواد پیشرفته و نانوکامپوزیتهای «SENAI» در سائوپائولو و با بودجه دولت برزیل توسعه داده و این شرکت تصمیم دارد تا به صورت آزمایشی از این فرمولاسیون برای برخی کاربردهای صنعتی استفاده نماید.

گوستاوو آلمیدا (Gustavo Almeida)، هماهنگکننده فناوری در «SENAI»، در خصوص این همکاری میگوید: «گرداو و سنای در این پروژه مشارکت دارند تا از گرافن در صنعت برزیل استفاده نموده و سطح رقابت را در مواجهه با فرصتهای کلان جهانی افزایش دهند. این شراکت که در پایان سال 2021 میلادی آغاز گردیده، فرصتی عالی برای توسعه مواد جدید، به ‌ویژه مستربچها برای استفاده در پلیمرهایی با کاربردهای صنعتی بزرگ ایجاد نموده و ارتباط گرافن را با بازار برجسته میکند.»

 

مرجع: «Globenews»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.