آخرین اخبار

تصویربرداری دقیق «MRI» از تومورهای مغزی

تصویربرداری دقیق «MRI» از تومورهای مغزی

شرکت استرالیایی فرونوا (Ferronova) که در حوزه‌های تشخیصی سرطان فعالیت دارد، فناوری جدیدی توسعه داده که برای تصویربرداری دقیق از سرطان‌های تهاجمی مغز و کنترل فرایندهای درمانی قابل استفاده است. این تکنولوژی نانویی که در یک همکاری فناورانه با دانشگاه «South Australia» توسعه یافته، نشانگر خاصی را هدف قرار می‌دهد که در بیش از 90 درصد از تومورهای جامد، از جمله سرطان‌های مغزی با درجه بالایی یافت می‌شود.

این فناوری تصویربرداری «MRI» که با توجه به پتانسیل‌های قابل توجه نانوفناوری توسعه یافته، با تصویربرداری دقیق‌تر، امکان تشخیص بهتر، تعیین دقیق‌تر میزان و وضعیت پیشرفت تومور و همچنین انتخاب بهترین روش‌ها برای مقابله با آن، می‌تواند برای مقابله با این بیماری کشنده بسیار کارساز ‌باشد. گفته می‌شود که این فناوری نتایج پیش‌بالینی امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته و بودجه‌های جدید تخصیص یافته، پیشرفت آن را به سمت اولین آزمایش‌های انسانی سوق می‌دهد.

دکتر نیکول دموچوسکی (Nicole Dmochowska) که رهبری تیم تحقیق را بر عهده دارد، بر این باور است که تصویربرداری بهتر از تومورهای مغزی با درجه بالا، یک نیاز اساسی است. وی در این خصوص می‌گوید: «سیستم‌های تشخیصی فعلی برای تومورهای مغزی با درجه بالا مانند گلیوبلاستوما، همچنان نامطلوب هستند. بنابراین، بسیار مهم است که ما فناوری‌هایی توسعه دهیم که هدف‌گیری دقیق‌تر تومورها را امکان‌پذیر نمایند». گفتنی است که دموچوسکی استاد دانشگاه «UniSA» بوده و فعالیت‌های خود در این حوزه را با حمایت‌های «REDI» و بنیاد تحقیقات جراحی مغز و اعصاب (NeuroSurgical Research Foundation) و در یک همکاری فناورانه با فرونوا پیش برده است.

دکتر هین لی (Hien Le)، انکولوژیست پرتودرمانی در بیمارستان رویال آدلاید (Royal Adelaide) و یکی از محققین ارشد و تأمین‌کنندگان مالی این کار، بر این باور است که این تحقیقات پتانسیل قابل توجهی برای درمان سرطان‌های پیشرفته دارد. او در این خصوص می‌گوید: «به‌عنوان فردی که در مدیریت سرطان مغز تخصص دارد، اهمیت تعیین دقیق تومور را درک می‌کنم. تصویربرداری بهتر بدین معنی است که ما می‌توانیم با اطمینان بیشتری هدف تومور را تعریف نموده و بدین وسیله، علاوه بر تسهیل درمان دقیق‌تر، آسیب به بافت‌های سالم هم به حداقل می‌رسد.»

لازم به ذکر است که در سال 2021 میلادی، 1896 مورد تشخیص جدید سرطان مغز (1191 مرد و 725 زن) وجود داشته است. گلیوبلاستوما، شایع‌ترین تومور بدخیم مغزی است که احتمال جان سالم به در بردن از آن در یک بازه پنج‌ساله، فقط 5 درصد است. دکتر ملانی نلسون (Melanie Nelson)، مدیر تحقیق‌و‌توسعه فرونوا در خصوص پتانسیل فناوری جدید برای مقابله با این بیماری خطرناک و کشنده می‌گوید: «با توجه به اعتبارسنجی پیش‌بالینی انجام گرفته، شرایط برای ورود به فاز یک کارآزمایی بالینی در انسان تسهیل شده است. این فناوری، بر پایه فناوری FerroTrace توسعه یافته که یک سیستم تشخیصی در فرونوا بوده و در حال حاظر تحت آزمایش‌های بالینی در چندین نوع سرطان قرار دارد. ما با گرد هم آوردن بهترین ذهن‌ها در حوزه‌های شیمی، مهندسی زیستی و سرطان‌شناسی، همچنان مرزها را کنار می‌گذاریم تا مطمئن شویم که هیچ‌کس بی دلیل نمی‌میرد.»

 

مرجع: «Hospital Health»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.