آخرین اخبار

حذف انتخابی و هدفمند باکتری‌ها به کمک چسب زخم و پانسمان

حذف انتخابی و هدفمند باکتری‌ها به کمک چسب زخم و پانسمان

یک استارت‌آپ سوئدی به نام آمفریا (Amferia)، هیدروژل‌های ضد میکروبی جدیدی توسعه داده که بدون آسیب رساندن به بدن، امکان حذف سریع باکتری‌های مختلف را ممکن می‌سازد. این فناوری، در محصولات مختلف مراقبت از زخم که برای کاربردهای انسانی و حیوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، قابل اعمال می‌باشد.

آمفریا که عزم جدی برای تجاری‌سازی این ماده ضد میکروبی مبتنی بر هیدروژل آمفی‌فیلیک دارد، پیش‌تر برای ثبت این فناوری در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) اقدام نمود. نتیجه این اقدام، اعطای گواهی ثبت اختراعی به شماره «US11235021» بود که محافظت از این فناوری را امکان‌پذیر نموده و بکارگیری آن در برنامه‌های کاربردی مختلف برای محافظت از زخم را در انحصار این استارت‌آپ قرار می‌دهد. گفتنی است، آمفریا در صدد آن است که در سال 2022 میلادی، اولین نمونه‌های این محصول را برای استفاده در بخش بهداشت حیوانات عرضه نماید.

محصول توسعه یافته، بدون آسیب رساندن به بدن، به سرعت به انواع باکتری‌ها از جمله باکتری‌های مقاوم به مواد ضد میکروبی متصل شده و آن‌ها را از بین می‌برد. تشکیل یک پیوند کووالانسی یا دائمی بین پپتیدهای ضد میکروبی و هیدروژل آمفی‌فیل (یعنی مجموعه‌ای حاوی هر دو جزء آبدوست و آبگریز)، امکان تشکیل ماده جامدی را فراهم می‌کند که در تماس مستقیم با باکتری‌ها اثر ضد باکتریایی قوی از خود نشان داده و از نفوذ هرگونه ماده ضد میکروبی جلوگیری می‌کند.

بنا به ادعای آناند کومار (Anand Kumar)، مدیرعامل آمفریا، آنچه این فناوری را منحصر‌به‌فرد نموده، سرعت اثرگذاری ضد میکروبی آن در تماس مستقیم، طیف گسترده فعالیت‌های ضد میکروبی، عملکرد هدفمند، عدم وجود نگرانی بابت سمیت و جلوگیری از انتشار هر‌گونه ماده ضد میکروبی در بدن است. کومار در خصوص ایده اولیه این محصول می‌گوید: «ایده این ماده، از پپتیدهای ضد میکروبی الهام گرفته شده که بخشی از سیستم ایمنی ذاتی بدن می‌باشند. این پپتیدها می‌توانند به‌طور انتخابی باکتری‌ها را ریشه‌کن کنند. نوآوری آمفریا، ایجاد اتصالات کووالانسی بین هیدروژل‌های آمفی‌فیلیک نانوساختار و پپتیدهای ضد میکروبی است که یک ماده هیدروژل آمفی‌فیلیک منفرد تشکیل داده و می‌توانند باکتری‌ها را محبوس نموده و بکشد. این ماده و خواص آن، توسط شواهد علمی و بالینی قوی پشتیبانی می‌شود.»

کومار در خصوص عملکرد این محصول نیز ابراز داشته: «پپتیدهای ضد میکروبی، مولکول‌های قدرتمندی هستند که با ایجاد اختلال در غشای باکتری‌ها، می‌توانند آن‌ها را به سرعت و به طور انتخابی از بین ببرند. این باعث می‌شود که آن‌ها در درازمدت جایگزین‌های جذاب و پایداری برای محصولات ضد میکروبی فعلی باشند. تا کنون به دلیل پایداری کم پپتیدهای ضد میکروبی در هنگام استفاده در تماس با زخم‌ها، بکارگیری آن‌ها برای کاربردهای بالینی دشوار بوده است. با این وجود، فناوری ثبت شده توسط آمفریا، پایداری طولانی‌مدت و اثربخشی بالینی آن‌ها را امکان‌پذیر نموده است. این نوآوری، امکان طراحی یک سیستم مقیاس‌پذیر و قابل استفاده در کاربردهای بالینی مانند پانسمان ضد میکروبی جامد زخم را فراهم نموده‌ و می‌تواند به سرعت باکتری‌ها را بدون آسیب رساندن به سلول‌های بدن از بین برده و به‌طور بالقوه به جلوگیری از عفونت‌ها کمک نماید.»

آمفریا که در سال 2018 میلادی به عنوان یک اسپین‌آف از دانشگاه فناوری چالمرز تأسیس شده، در حال حاضر در حال آماده‌سازی شرایط به منظور عرضه محصول در سوئد برای کاربردهای حیوانی می‌باشد. همچنین آن‌ها در حال بررسی راه‌هایی برای معرفی فناوری خود به سایر بازارهای اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده می‌باشند. علاوه بر این، کومار و همکارانش با در دست داشتن گواهی ثبت اختراع جدید، در حال پیگیری برای اخذ مجوز «FDA» تا اواسط سال 2023 میلادی می‌باشند. دریافت نشان «CE» نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد.

 

مرجع: «Plastics Today»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.