آخرین اخبار

استفاده از نانوربات‌ها برای دارورسانی و انجام عمل جراحی

استفاده از نانوربات‌ها برای دارورسانی و انجام عمل جراحی

بایونات (Bionaut Labs)، نانو ربات‌هایی توسعه داده که با تزریق به بافت‌های مختلف بیمار، قابل هدایت به سایر قسمت‌های بدن می‌باشند. فناوری توسعه یافته توسط این استارت‌آپ کالیفرنیایی، برای انجام مؤثرتر و هدفمندتر شیمی‌درمانی، دارورسانی به نقاط مختلف بدن و یا درمان سرطان‌های مختلف در مغز یا سایر نقاط با دسترسی دشوار، قابل استفاده می‌باشد.

تاکنون تجهیزات و دستگاه‌های انقلابی زیادی برای تحویل هدفمند داروها و درمان و کنترل بیماری‌های مختلف تولید شده که از آن جمله، می‌توان به ساخت دستگاه تنفسی برای کنترل آسم در دهه 1960، پمپ انسولین و پچ‌های نیکوتین در دهه 1980 و انسولین استنشاقی در دهه گذشته اشاره نمود. یکی دیگر از مسائلی که در طی سال‌های اخیر مورد توجه مخترعین و فناوران مختلف در اقصی نقاط جهان قرار گرفته، تلاش برای درمان سرطان به کمک روش‌هایی مؤثر و با مخاطرات جانبی پایین است. به این منظور، با توجه به قابلیت‌های گسترده نانوفناوری، خیل عظیمی از تلاش‌ها بر این فناوری متمرکز شده و امیدهای زیادی برای استفاده از نانوربات‌ها به منظور درمان سرطان‌های حاد پدید آمده است.

نانو ربات‌های تولیدی بایونات، کمتر از ۱ میلی‌متر طول داشته و به‌صورت مغناطیسی به مقصد مورد نظر هدایت شده و می‌توانند محموله دارویی خود را تحویل دهند. از این ربات‌ها در فرایندهای ظریف جراحی‌ که ممکن است روش‌های عادی بسیار خطرناک باشند، مانند سوراخ کردن کیست‌ها در مغز یا نخاع، هم می‌توان استفاده کرد. مایکل اشپیگلماچر (Michael Shpigelmacher)، هم‌بنیان‌گذار و رئیس این استارت‌آپ در خصوص فناوری توسعه یافته می‌گوید: «ما روی ایده ساخت رباتی کوچک متمرکز هستیم که می‌تواند در صورت نیاز، برای هر درمانی، به هر نقطه از بدن رفته و درمان را در همان مکان انجام دهد.»

گفتنی است که اشپیگلماچر و یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران این استارت‌آپ به نام آویاد مایزلز (Aviad Maizels)، پیش از این نیز استارت‌آپ «PrimeSense» را راه‌اندازی نمودند که در حوزه حسگرهای حرکت سه‌بعدی فعالیت داشت؛ استارت‌آپی که در سال 2015 میلادی، به مبلغ 350 میلیون دلار توسط اپل خریداری شد. اشپیگلماچر پس از این اکتساب، وارد یک برنامه «MBA» در دانشگاه کلمبیا شد و پس از آن هم به یک شرکت مشاوره فعال در حوزه زیست‌فناوری ملحق گردید تا به آن‌ها در توسعه پتنت‌هایشان کمک کند. در همین نقطه بود که وی به چالش موجود برای درمان سرطان پی برد و ایده راه‌اندازی استارت‌‌آپ جدیدش را پیدا کرد. وی در این خصوص می‌گوید: «این زمانی بود که به یک نکته کلیدی رسیدم: وقتی به درمان سرطان و سایر بیماری‌ها پرداخته می‌شد، همه چیز به ورود دارو به جریان خون خلاصه می‌شد. اما به نظر من این راهکار اشتباهی بود. چرا باید به سیستم خونی ورود کنیم که از کل بدن می‌گذرد و در حالی که آنچه ما می‌خواهیم، این است که یک مکان خاص را در بدن هدف قرار دهیم؟»

اشپیگلماچر در خصوص ایده جدید آن‌ها می‌گوید: «این واقعاً یک ایده قدیمی است؛ فقط کافی است فیلم "سفر شگفت‌انگیز" که در دهه 1960 ساخته شد را نگاه کنید. اما اکنون بعد از گذشت 50 سال، این فناوری از یک جهش کوانتومی عبور کرده و در حالی که اکثر مردم از انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه راضی بوده‌اند، ما تصمیم گرفتیم که زمان مناسبی برای توسعه یک محصول واقعی است تا درمان دارویی را به سراسر بدن منتقل نماید.» اشپیگلماچر و مایزلز در سال 2017 میلادی، با سرمایه اولیه 1 میلیون دلاری که از پس انداز خود، خانواده و دوستانشان جمع‌آوری شده بود، بایونات را راه‌اندازی کردند و بعدها یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران «PrimeSense»، به نام الکساندر اشپونت (Alexander Shpunt) هم به آن‌ها پیوست.

ربات نانویی آن‌ها، قابلیت تزریق در هر نقطه‌ای از بدن را دارا می‌باشد. این دستگاه، از فناوری مغناطیسی برای نیروی محرکه خود استفاده نموده و بدین وسیله، توسط اپراتورهای بیرونی و به کمک تصاویر رؤیت شده روی مانیتورها کنترل می‌شود. هنگامی که ربات به مقصد رسید، می‌تواند محموله دارویی خود را تخلیه نموده یا ابزارهای جراحی را بکار گیرد. پس از تکمیل مأموریت، ربات نانویی به نقطه‌ای که از آن به بدن تزریق شده هدایت شده و از بدن خارج می‌شود.

اولین گام برای تجاری‌سازی این محصول، آزمایش ربات بدون محموله دارویی است. بایونات در تلاش است تا از این دستگاه برای بیماران مبتلا به سندرم «DandyWalker» که یک اختلال نادر کودکان بوده و کیست در نواحی کلیدی مغز نفوذ می‌کند، استفاده نماید. درمان مرسوم برای این بیماری، شامل جراحی مغز برای سوراخ کردن کیست و کاهش فشار روی سایر نواحی درگیر مغز است که با توجه به نفوذ عمده به بافت مغز، جراحی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این در حالی است که دستگاه بایونات از داخل می‌تواند به این کیست آسیب برساند. از این رو، آن‌ها در حال مذاکره با مراکز کارآزمایی بالینی و تلاش برای متقاعد نمودن آن‌ها به منظور استفاده از این روش می‌باشند.

 

مرجع: «Labusinessjournal»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.