آخرین اخبار

بکارگیری پوشش‌ نانویی برای توسعه پنل خورشیدی خود تمیز شونده

بکارگیری پوشش‌ نانویی برای توسعه پنل خورشیدی خود تمیز شونده

شرکت فرانسوی آکسنتیو (Axcentive) که در زمینه تولید مواد شیمیایی فعالیت دارد، در یک همکاری فناورانه با شرکت فوتووات (Photowatt) که سازنده ماژول‌های خورشیدی است، اقدام به توسعه پوشش‌های جدیدی برای پنل‌های فوتوولتائیک نموده است. این پوشش‌های نانویی، متکی به یک سطح فوق آبدوست بوده که آب را بلافاصله روی سطح ماژول پخش نموده و به همین واسطه، از اثرات پراکندگی نور ناشی از بارندگی جلوگیری می‌کند.

همکاری این دو شرکت فرانسوی برای توسعه پوشش خود تمیزشونده پنل‌های خورشیدی، در قالب پروژه اروپایی «PV Impact» بوده که توسط انجمن مراکز تحقیقاتی اروپایی انرژی‌های تجدیدپذیر (Association of European Renewable Energy Research Centers) راه‌اندازی شده و هدف آن، تحریک بخش خصوصی برای هزینه بیشتر در تحقیق‌وتوسعه و نوآوری در حوزه فوتوولتائیک در اروپا است.

این پوشش که مبتنی بر نانوفناوری فوتواکتیو است، تحت برند «Exocoat» تجاری‌سازی می‌شود. بنا بر اعلام شرکت‌های مذکور، پوشش توسعه‌یافته که قابلیت اعمال بر روی زیرلایه‌های شیشه‌ای را دارا می‌باشد، با استفاده از نور فعال می‌شود. تحت تابش نور، پوشش منجر به ایجاد رادیکال‌هایی می‌شود که قابلیت شسکتن هر گونه خاک آلی یا آلودگی را دارا می‌باشد. همچنین ذرات معلق در هوا، مانند ترکیبات آلی فرار (VOCs) و اکسید نیتریک (NOx) نیز با استفاده از این پوشش‌ها قابل حذف خواهند بود.

سطح فوق آبدوست این پوشش، آب را بلافاصله بر روی سطح ماژول پخش نموده و به همین دلیل، از اثرات پراکندگی نور ناشی از قطرات باران جلوگیری می‌کند. همچنین این سطح با جریان دادن آب در زیر خاک و حذف آن توسط نیروی گرانشی، اثر خود تمیز شوندگی را افزایش می‌دهد. علاوه بر موارد اشاره شده، سطح آبدوست پوشش از نظر استاتیکی کمتر باردار شده و در نتیجه، آلودگی کمتری را جذب می‌کند.

گفتنی است که محققین دو شرکت، این پوشش را برای یک پودر کربن بر روی صفحه‌ای که نیمی از آن با «Exocoat» پوشانده شده بود، آزمایش کردند. آ‌ن‌ها آب را روی صفحه اسپری نموده و تأیید کردند که قسمت پوشش داده شده، به صورت کامل خیس شده و اثر خود تمیز شوندگی را از خود نشان می‌دهد. آرنو شات (Arno Schut)، مدیر نوآوری در آکسنتیو در خصوص عملکرد این محصول می‌گوید: «یک نکته مهم برای عملکرد این پوشش خود تمیز شونده، کاربرد صحیح آن بر روی سطح شیشه/پنل خورشیدی بوده و استفاده نادرست می‌تواند منجر به عملکرد فنی ضعیف شود. به همین دلیل، آکسنتیو پروتکل‌های کاربردی خاصی برای استفاده از اسپری دستی و خودکار ارائه نموده که بایستی در محل آزمایش شوند». لازم به ذکر است که دو شرکت در حال حاضر با جستجو در میان سازندگان تجهیزات اسپری، به دنبال بهبود فناوری خود هستند.

  

مرجع: «PV Magazine»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.