آخرین اخبار

توسعه تراشه‌های کوانتومی با کمک نانولوله‌های کربنی

توسعه تراشه‌های کوانتومی با کمک نانولوله‌های کربنی

«CEA» که یک بازیگر کلیدی فرانسوی در حوزه تحقیق‌وتوسعه است، همکاری جدیدی را با استارت‌آپ «C12» آغاز نموده ‌است. «C12» که تمرکز ویژه‌ای بر روی توسعه کامپیوترهای کوانتومی با استفاده از نانولوله‌های کربنی دارد، اخیراً اعلام داشته که در یک همکاری تنگاتنگ با «CEA»، به دنبال تولید اولین تراشه‌های مولتی کیوبیتی در سطح ویفر می‌باشد.

این شرکت، با تکیه بر پیشرفت‌های صورت گرفته در ‌تولید تراشه‌های کوانتومی بر روی ویفرهای سیلیکونی 200 میلی‌متری با استفاده از فرآیندهای «CMOS»، جهش بعدی را در محاسبات کوانتومی در نظر گرفته و به دنبال استفاده از نانولوله‌های کربنی برای ساخت بیت‌های کوانتومی یا کیوبیت‌ها می‌باشد. «C12»، با ترکیب یک ماده با خلوص بالا با یک دستگاه نیمه‌رسانا که قابلیت ساخت آسانی دارد، در حال ایجاد یک پلتفرم مقیاس‌پذیر و فوق منسجم برای محاسبات کوانتومی است.

«C12» و «CEA»، اولین قابلیت‌های جهانی به منظور تولید دقیق و در مقیاس اجزای اصلی برای کالیبره کردن، کنترل و خواندن کیوبیت‌ها با استفاده از فرآیندهای تولید استاندارد را ارائه نموده‌اند. علاوه بر این، در ترکیب با فرآیند منحصربه‌فرد «C12»، امکان ادغام قابل اعتماد کیوبیت‌ها در مقیاس‌های بزرگ فراهم می‌گردد. در این فرآیند، «C12» نانولوله‌ها را به صورت مکانیکی بر روی تراشه نیمه هادی ساخته شده توسط «CEA» مونتاژ می‌کند. این امر، «C12» را قادر می‌سازد تا مدارهای الکترونیکی را با پیچیدگی تقریباً دلخواهی طراحی نموده و در عین حال، از کیوبیت در برابر آلودگی تا مرحله ساخت نهایی محافظت می‌نماید.

همچنین این دو شریک، شروع به تولید تراشه‌های الکترونیکی برای شتاب‌دهنده‌های کوانتومی «C12» نموده‌اند که اولین نقطه عطف محصول این استارت‌آپ است. نقشه راه «C12»، شامل رشد طیفی از شتاب‌دهنده‌های کوانتومی برای ادغام در ابررایانه‌های کلاسیک است. این استارت‌آپ، یک رهبر در حوزه جستجو و توسعه مواد برای محاسبات کوانتومی است که یک دور اولیه جذب بودجه 10 میلیون دلاری را در ژوئن 2021 پشت سر گذاشته است.

پیر دژاردین (Pierre Desjardins)، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار «C12»، در خصوص مشارکت آغاز شده می‌گوید: «این مشارکت، نقطه عطفی برای شرکت ما به منظور انتقال از یک فرآیند تولید آکادمیک به فرآیند ساخت کارخانه نیمه‌رساناهای صنعتی است که یک چالش بزرگ به حساب می‌آید. به کمک این مشارکت، ما از کیفیت بهتر و حجم بالاتر تولید بهره‌مند شده و برای صنعتی‌سازی دستگاه‌های خود آماده می‌شویم.»

سباستین داوو (Sébastien Dauvé)، مدیر عامل «CEA» هم در خصوص این همکاری ابراز می‌دارد: «فناوری کوانتومی، نوید بزرگی را برای نسل‌های بعدی سیستم‌های محاسباتی ارائه می‌کند. اما همچنان این فناوری با چالش‌های توسعه‌ای قابل توجهی برای ساخت تراشه‌های کیوبیت مواجه است. ترکیب فناوری‌های دو مجموعه، می‌تواند پیشرفت به سمت تجاری‌سازی محاسبات کوانتومی و تولید تراشه‌ها در مقیاس را تسریع نماید. تیم و تخصص CEA به C12 کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری به سطح بالاتری از بلوغ فناوری برسد.»

گفتنی است که انتظار می‌رود نمونه کامل پروتوتایپ این محصول، در سال 2024 میلادی تولید شود.

  

مرجع: «Leti-CEA»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.