آخرین اخبار

تست سریع کرونا به کمک حسگرهای مجهز به گرافن

تست سریع کرونا به کمک حسگرهای مجهز به گرافن

حتی قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ هم علاقه زیادی به توسعه نوارهای آزمایش برای شناسایی نشانگرهای زیستی وجود داشت. با این وجود، شروع پاندومی منجر به چندبرابر شدن این علاقه‌مندی گردید. در همین راستا، محققان با تمرکز بر روی کاربردهای گرافن، به فرصت‌های جدیدی دست یافته‌اند. فناوری انحصاری گرافیل (Grapheal)، نمونه‌ای از همین فرصت‌های شایان ذکر است که می‌تواند تحولات اساسی در این حوزه به وجود آورد.

فناوری این شرکت فرانسوی که «TestNPass» نام دارد، شامل یک نوار تست مستقل برای شناسایی نشانگرهای زیستی بوده که به تلفن‌های همراه هوشمند متصل می‌باشد. بکارگیری گرافن در این فناوری، منجر به ایجاد حساسیت فوق‌العاده بیوسنسور دیجیتالی شده و در نتیجه کمک به بهبود دقت و سرعت جوابدهی دستگاه می‌نماید. بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط گرافیل، مدل اولیه «TestNPass»، آنتی‌ژن‌های ایجاد شده توسط عفونت ویروس  کووید-19 در بدن را هدف قرار داده و در کمتر از 5 دقیقه، قابلیت ارائه یک پاسپورت سلامت بیومتریک را فراهم می‌نماید. از آنجایی که دستگاه به طور همزمان به یک اپلیکیشن رایگان تلفن هوشمند متصل است، نتایج آزمایش سریع‌تر از گذرنامه‌های سنتی کووید-19 در دستگاه دیجیتال شما در دسترس خواهد بود.

گفتنی است که «TestNPass» در نمایشگاه «2022 Consumer Electronics Show» توجه داوران را به خود جلب نموده و جایزه «بهترین نوآوری» را از آن خود نموده است. شایان ذکر است که این فناوری، از میان بیش از 1800 نامزد حاضر از سراسر جهان انتخاب شده است. وینسنت بوچیات (Vincent Bochiat)، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار گرافیل خاطرنشان نموده که این شرکت تنها استارت‌آپی است که در بخش مراقبت‌های بهداشتی/سلامت «CES 2022»، موفق به دستیابی به جایزه بهترین نوآوری شده است. وی در این خصوص می‌گوید: «این افتخار بزرگی برای شرکت ما بوده و امیدواریم بتواند عاملی برای جلب توجه شرکای آتی ما باشد. هدف کوتاه‌مدت ما دریافت بودجه کافی برای تکمیل خط پایلوت این محصول است و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پیش‌بینی می‌کنیم که در نیمه دوم سال 2022 میلادی، این محصول تجاری شود. TestNpass یک آزمایش آنتی‌ژن فوق سریع است که بر اساس ترکیبی از حسگرهای گرافنی و شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) می‌باشد. به کمک فناوری ما، نیازی به باتری یا هیچ خواننده خارجی نخواهد بود. نتیجه یا در گوشی هوشمند ذخیره شده و به یک وب‌سایت یا پورتال ارسال می‌گردد و یا در صورت نیاز به محرمانه بودن، قابلیت رمزگذاری داده‌ها وجود دارد.»

لازم به ذکر است، این استار‌ت‌آپ که در سال 2019 میلادی تأسیس شده، در سال 2020 میلادی موفق به دریافت یک کمک‌هزینه 400 هزار دلاری از «MassChallenge» شده و در سال 2021 میلادی هم جذب سرمایه‌ای 1.9 میلیون دلاری را تجربه نموده است. این استارت‌آپ که یک شرکت زایشی از «CNRS-Grenoble» محسوب می‌شود، بر روی گرافن و کاربردهای آن در حوزه سلامت متمرکز می‌باشد. بوچیات در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت می‌گوید: «ما تصمیم به عرضه مواد جدیدی مبتنی بر فیلم‌های گرافنی/پلیمری داریم و می‌خواهیم نشان دهیم که با توجه به زیست‌سازگاری و حساسیت بالای آن‌ها نسبت به بار الکتریکی، پتانسیل خوبی برای استفاده در حسگرها و علوم پزشکی دارند. گرافن کلید ایجاد حسگرهای بسیار حساس، سریع و با هزینه بسیار کم برای استفاده در برنامه‌های آزمایشی است. ما از حساسیت منحصربفرد و بالای گرافن برای شناسایی مولکول‌های زیستی در سطح پایین و بدون نیاز به تقویت استفاده می‌کنیم».

 

مرجع: «Printed Electronics Now»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.