آخرین اخبار

بهبود عملکرد باتری‌های لیتیوم یونی به کمک گرافن

بهبود عملکرد باتری‌های لیتیوم یونی به کمک گرافن

استارت‌آپ کانادایی زنتک (Zentek) که عمدتاً در زمینه توسعه و تجاری‌سازی نسل جدید فناوری‌های حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی فعالیت دارد، خبر از ثبت اختراع جدیدی در زمینه نوعی آند سیلیکون/ گرافنی داده است. آندهای جدید نه تنها در تست‌های آزمایشگاهی جواب خوبی از خود نشان داده‌اند، بلکه استفاده از آن‌ها در نمونه‌های تجاری نیز حکایت از بهبود عملکرد و پایداری باتری دارد.

ذخیره‌سازی انرژی و عملکرد مناسب باتری‌ها، یکی از دغدغه‌های مهمی است که فناوران کوچک و بزرگ را در سراسر دنیا به تکاپو انداخته است. در این میان، با توجه به پتانسیل قابل توجه نانوفناوری برای بهبود باتری‌ها، بسیاری از شرکت‌ها هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای قابل توجهی را در این حوزه آغاز نموده‌اند. آخرین مطالعات بازار در خصوص باتری‌های نانویی، حکایت از ارزش بازار 4.5 میلیارد دلاری در سال 2020 و پیش‌بینی رشد سالیانه 18.4 درصدی برای آن داشته که بازاری در حدود 14.6 میلیارد دلار را برای سال 2027 میلادی نوید می‌دهد. زنتک هم که تمرکز ویژه‌ای بر توسعه و مدیریت دارایی‌های فکری و تجاری‌سازی آن‌ها دارد، علاقه خاصی به این حوزه نشان داده است.

ماده آندی جدید، سیلیکون پیچیده شده با گرافن (Graphene-Wrapped Silicon Anode) است که توسط پرفسور مایکل پوپ (Michael Pope)، استاد مهندسی شیمی دانشگاه واترلو توسعه یافته است. گرگ فنتون (Greg Fenton)، مدیرعامل زنتک در این خصوص می‌گوید: «ما از اینکه دکتر پوپ و گروهش در دانشگاه واترلو را مورد حمایت قرار دادیم، بسیار خرسندیم. نوآوری آن‌ها، با ارتقای گرافیت به این آند سیلیکونی پیچیده شده با گرافن، پتانسیل بهبود باتری‌های لیتیوم یون فعلی را خواهد داشت. محققان نه تنها توانستند عملکرد مطلوب باتری را در مقیاس آزمایشگاهی نشان دهند، بلکه این عملکرد با کاتدهای تجاری فسفات آهن لیتیوم نیز تأیید شده است. این مسئله، نشان می‌دهد که فناوری جدید، می‌تواند راه‌حلی برای تقویت و بهبود فناوری‌های باتری‌های موجود باشد. ما مشتاقانه از ادامه فعالیت‌های تحقیق‌و‌توسعه‌ای در این حوزه حمایت نموده تا این فناوری ارزشمند را به بازار عرضه کنیم. در همین راستا، شرکت ما مذاکراتی را هم با یک شریک صنعتی بالقوه آغاز کرده است».

آندهای جدید، این قابلیت را دارا بوده که پس از 200 چرخه، تقریباً 79 درصد از ظرفیت خود را حفظ نماید. همچنین آزمایش‌های صورت گرفته در خصوص استفاده از این آندها با کاتد تجاری لیتیوم فسفات آهن، حاکی از این است که باتری 93.3 درصد از ظرفیت اولیه خود را در 100 سیکل حفظ می‌کند. همین داده‌ها، باعث شده تا امیدواری مدیران زنتک برای موفقیت تجاری فناوری جدید افزایش یافته و به همین دلیل،آن‌ها با هدف حافظت حداکثری از این دارایی ارزشمند، اقدام به ثبت یک درخواست موقت در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) نموده تا با اطمینان بیشتری مسیر توسعه و تجاری‌سازی فناوری را طی نمایند.

گفتنی است، زنتک عمدتاً بر توسعه و تجاری‌سازی نسل جدید راهکارهای مراقبت بهداشتی در زمینه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان متمرکز است. یکی از محصولات کلیدی این شرکت استارت‌آپی، پوشش «ZenGUARD» است که مقابله 99 درصدی با میکروب‌ها و بیماری‌های عفونی از جمله کووید-19 را امکان‌پذیر می‌کند. علاوه بر این، زنتک در تلاش است تا فناوری جدیدی برای تشخیص سریع پاتوژن مبتنی بر آپتامر (DNA دو رشته‌ای یا مولکول‌های RNA تک رشته‌ای) را تجاری‌سازی نماید.

 

مرجع: «Market Screener»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.