آخرین اخبار

کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران از طریق وعده عرضه عمومی

کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران از طریق وعده عرضه عمومی

دادگاه منطقه‌ای نیویورک، مدیرعامل شرکت نانویی نانوبیک بایوتک (Nanobeak Biotech) را به دلیل وعده‌های دروغین به سرمایه‌گذاران و گمراه کردن آن‌ها در زمینه عرضه عمومی اولیه سهام شرکت، مجرم شناخته است. بنا بر اعلام دامیان ویلیامز (Damian Williams)، دادستان ناحیه جنوبی نیویورک، جیمز جرمی باربرا (JAMES JEREMY BARBERA)، مؤسس و مدیرعامل نانوبیک با ادعای توسعه موفق حسگر تنفسی برای تشخیص سرطان و مواد مخدر، 8.6 میلیون دلار از وجوه سرمایه‌گذاران را در اختیار گرفته است.

یکی از کاربردهای نانو فناوری، توسعه ابزارهای لازم برای تشخیص انواع بیماری‌ها با استفاده از سنسورهای بسیار ظریف و حساس است که به دلیل کاربری بسیار آسان و هزینه نسبتاً کم، بیماران را از آزمایش‌های پیچیده و پرهزینه نجات می‌دهند. فناوری ادعا شده توسط نانوبیک هم نوعی حسگر نانویی است که تنها با استفاده از تنفس فرد، احتمال ابتلا به سرطان و یا مصرف مواد مخدر را تشخیص می‌دهد. تا اینجای کار، داستان مشابه با دیگر استارت‌آپ‌ها است، یک ایده خلاقانه و نشانه‌هایی از موفقیت تجاری بالقوه وجود داشته که می‌تواند توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. اما به نظر می‌رسد که جیمز جرمی کمی متفاوت از دیگر کارآفرینان استارت‌آپی عمل نموده است. وی طی سال‌های 2013 تا 2019 میلادی، با ارائه شواهد گمراه‌کننده از مسیر توسعه فناوری و ایجاد یک فضای ذهنی اشتباه مبنی بر عرضه قریب‌الوقوع محصول به بازار، سرمایه‌گذاران را تهییج نموده و میلیون‌ها دلار از سرمایه‌هایی که قرار بود در فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای صرف شوند را در اختیار گرفته است.

در ادامه، جرمی سعی نموده تا با ارائه اطلاعات مالی نادرست به سرمایه‌گذاران و هیئت‌مدیره شرکت، این رفتار نادرست خود را توجیه نماید. این در حالی است که طبق بررسی‌های صورت گرفته، اصلاً امکان درآمدزایی از دستگاه تنفس سنج وی وجود نداشته و هیچ قرارداد فروش و یا توزیع محصول منعقد نشده بود. از دیگر اتهامات جیمز باربرا، تلاش برای اقناع سرمایه‌گذاران از طریق عرضه عمومی اولیه (IPO) است. وی اعلام داشته بود که به زودی این عرضه عمومی صورت می‌گیرد و سود زیادی را برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت. با این حال، طبق بررسی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، شرکت اصلاً به چنین چیزی نزدیک نبوده و این، یک ادعای کاملاً دروغ محسوب می‌شود.

گفتنی است، باربرا حداقل 3.3 میلیون دلار از سرمایه‌های جذب شده را برای استفاده شخصی، از جمله شهریه تحصیلی فرزندان، هزینه‌های روزمره و پرداخت وام آپارتمان خود مصرف نموده و این هم از دیگر اتهامات وی محسوب می‌شود. باید منتظر ماند و واکنش نانوبیک و اعضای هیئت‌مدیره آن برای ادامه فعالیت‌های توسعه‌ای دستگاه تنفسسنج را شاهد بود.

 

مرجع: «Justice»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.