آخرین اخبار

مقابله با جهش‌های مختلف کرونا به کمک نانو حباب‌ها

مقابله با جهش‌های مختلف کرونا به کمک نانو حباب‌ها

محققین دانشگاه‌های تگزاس (University of Texas) و نورث وسترن (Northwestern University) موفق به شناسایی نانو حباب‌های طبیعی حاوی نوعی پروتئین در خون بیماران مبتلا به کووید-19 شده‌اند که از گسترش عفونت در بدن بیمار جلوگیری می‌کند. این پروتئین که شبیه به یک طعمه در بدن عمل می‌کند، گزینه‌ای بالقوه برای پیشگیری و درمان گونه‌های فعلی و آینده سندرم حاد تنفسی (SARS-C0V-2) و کرونا ویروس‌ها به حساب می‌آید. همین پتانسیل قابل توجه، اعضای تیم را بر آن داشته تا علاوه بر ثبت پتنت، یک شرکت استارت‌آپی به نام اگزومیرا (Exomira) را برای توسعه و تجاری‌سازی یافته‌های خود تأسیس نمایند.

بیش از دو سال از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و به موازات نگرانی‌ها پیرامون آثار سوء این اپیدمی بر سلامت و اقتصاد جوامع بشری، طیف وسیعی از محققین و فناوران در تلاشند تا با توسعه راهکارهای درمانی مختلف، اعم از انواع دارو و واکسن و نیز تجهیزات پیشگیری از ابتلا به ویروس، با آن به مقابله نمایند. با وجود موفقیت‌های متعدد در ساخت واکسن، هنوز هم یک چالش بسیار بزرگ پیش روی محققین قرار دارد: هر گاه یک سویه جهش یافته جدید پدیدار شده و ممکن است واکسن‌ها و آنتی‌بادی‌های درمانی قبلی، قدرت خود را در مقابله با بیماری از دست بدهند. ظهور گونه‌های مختلف نظیر آلفا، بتا، دلتا و حتی گونه‌های اخیری همچون اومیکرون، مصداقی خوبی از این چالش محسوب می‌شوند. در این میان، تحقیقات جدید مرکز سرطان دانشگاه تگزاس که با همکاری محققین «Northwestern Medicine» انجام گرفته، خبرهای امیدوار کننده‌ای به همراه داشته است. آن‌ها موفق به شناسایی نانو حباب‌های طبیعی حاوی پروتئین «evCE2» در خون بیماران مبتلا به کووید-19 شده‌اند که می‌تواند جلوی عفونت ناشی از بیماری را بگیرد.

اهمیت این یافته، در این نکته است که در صورت توسعه و تجاری‌سازی آن به‌عنوان یک محصول درمانی، یک گزینه بیولوژیک مؤثر و با حداقل سمیت برای انسان خواهد بود. گفتنی است، مطالعه انجام گرفته، نخستین تحقیقی است که نشان می‌دهد پروتئین‌های «evACE2» قادر به مبارزه با انواع جدید سندرم حاد تنفسی، با کارایی برابر و یا حتی بهتر از سویه‌های اصلی است. به عبارت بهتر، حباب‌های نانویی حاوی این پروتئین را می‌توان یک پاسخ طبیعی ضد ویروسی موجود در خون انسان دانست که قادر به تطبیق خود با جهش‌های جدید ویروسی می‌باشد.

لازم به تأکید است، دانشگاه‌های تگزاس و نورث وسترن، با علم به قابلیت تجاری‌سازی این فناوری جدید، آن را به‌عنوان پتنت به ثبت رسانیده و در تلاشند تا با همکاری شرکای صنعتی و توسعه آن به‌عنوان یک محصول درمانی بیولوژیکی (اسپری بینی یا داروهای تزریقی)، پیشگیری و درمان کووید-19 را متحول سازند. در همین راستا، هویپینگ لیو (Huiping Liu) و دیو فانگ (Deyu Fang) که از اعضای اصلی تیم 30 نفره این تحقیق محسوب می‌شوند، شرکت استارت‌آپی اگزومیرا را برای تجاری‌سازی محصول تأسیس کرده‌اند. این استارت‌آپ دانشگاهی، قرار است مجوز بهره‌برداری از پتنت به ثبت رسیده را در اختیار گرفته و با همکاری شرکت‌های دارویی، محصول نهایی را به بازار عرضه کند.

 

مرجع: «nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.