آخرین اخبار

نمایشگر سه‌بعدی فرمان در خودروهای خودران

نمایشگر سه‌بعدی فرمان در خودروهای خودران

استارت‌آپ ایموزاک (IMUZAK)، از یک سیستم نمایشگر شناور برای فرمان خودروهای خودران رونمایی نموده که امکان نمایش اعلان‌ها و هشدارهای مختلف و همچنین در اختیار گرفتن کنترل شرایط توسط راننده را فراهم می‌کند. این سیستم، مبتنی بر میکرولنزهایی است که به کمک نانوپوشش‌های خاصی که بر روی آن اعمال شده، وضوح تصویر را به شکل قابل توجهی بهبود داده‌اند. سیستم یاد شده، شامل یک مانیتور 2.8 اینچی بر روی فرمان بوده و قرار است در خودروهای خودران به کار گرفته شوند.

با ظهور خودروهای خودران و تلاش برای توسعه و تجاری‌سازی آن‌ها، بسیاری از شرکت‌ها در تلاشند تا با نوآوری‌های جدید و کاربردی، استفاده از سیستم هدایت خودکار را آسان‌تر نمایند. تصور کنید که در یک خودروی خودران یا نیمه خودران نشسته‌اید و با این‌که بخش عمده‌ای از فرآیند رانندگی بر عهده سیستم تعبیه شده در خودرو است، اما شما به‌عنوان راننده یا سرنشین خودرو دوست دارید از برخی اطلاعات جانبی مسیر آگاه شوید. فناوری شگفت‌انگیز ایموزاک، این خواسته شما را برآورده می‌سازد. 

فناوری یاد شده، از یک سیستم میکرولنز اختصاصی برای تولید اعلان‌های مستقل استفاده نموده که بالای فرمان راننده ظاهر شده و او را از چالش‌های پیش رو، فواصل کلیدی و سایر ویژگی‌های بزرگراه آگاه می‌کند. این طراحی منحصربه‌فرد که تا حدی از سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» الهام گرفته، نشانگرهای مینیاتوری و کاملاً سه‌بعدی را کمی بالاتر از خط دید راننده، آن هم بدون نیاز به استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده ظاهر می‌سازد. همچنین این سیستم می‌تواند پیام‌های ارسالی به سرنشین را دریافت نموده و به راننده در مورد تماس‌های تلفنی ورودی هشدار دهد.

گفتنی است، ایموزاک که فناوری خود را در «CES 2022» به نمایش گذاشته، خبر از همکاری با یک شرکت خودروساز ژاپنی جهت تولید و عرضه محصول در خودروهای تولیدی خود داده است. بنا بر اعلام این شرکت، انتظار می‌رود مواد پوشش‌دهنده نانویی که برای تولید میکرولنز استفاده شده و به ایجاد تصاویر صاف و شفاف می‌انجامد، به ایموزاک کمک کند تا از رقبایش متمایز شود.

کازومی ساوامورا (Kazumi Sawamura)، مدیرعامل ایموزاک معتقد است که یکی از کلیدی‌ترین چالش‌ها برای توسعه این سیستم، اطمینان از مشاهده تصاویر سه‌بعدی از زوایای گوناگون است. وی می‌افزاید: «اختلال در تصاویر و عدم شفافیت آن‌ها ناشی از ناهمواری لایه لنز و ضخامت کم و زیاد آن است. این در حالی است که با استفاده از فناوری جدید، می‌توانیم لنز را با ضخامت لایه‌ای یکسان ساخته و این مشکل را حل کنیم. عملکرد فوق‌العاده میکرولنز، نتیجه مستقیم فناوری‌های نانو پوششی است که از سوی ایموزاک پتنت شده است. ما قبلاً با موفقیت یک صفحه نمایش شناور برای دستگاه‌های خودپرداز توسعه داده‌ایم». برای درک بهتر تفاوت عملکرد سیستم جدید ایموزاک و سیستم‌های موجود، این نکته را در نظر بگیرید که این میکرولنز قادر است تصاویری با وضوح 98 درصد تولید نماید، در حالی که وضوح تصاویر در نمونه‌های مشابه در حدود 10 درصد است.

گفتنی است، ایموزاک در سال 2015 میلادی و با هدف توسعه فناوری چاپ در مقیاس نانو و سایر تکنیک‌های طراحی نوری تأسیس گردید. فناوری نمایشگر نوری را می‌توان برای داشبوردهای معلق و انعطاف‌پذیر در محیط‌های دیگر هم مورد استفاده قرار داد، به‌طوری که به افراد اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های خودپرداز را بدون تماس مستقیم دست مورد استفاده قرار داده و یا کنترل شرایط در دستشویی‌های عمومی را در دست گیرند.

 

مرجع: «IoT World Today»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.