آخرین اخبار

رقابت سونی و سامسونگ برای توسعه نسل جدید نمایشگرها

رقابت سونی و سامسونگ برای توسعه نسل جدید نمایشگرها

شرکت‌های سامسونگ و سونی، در ادامه نوآوری‌های خود در حوزه نمایشگر تلویزیون‌های خانگی، از تلویزیون‌های جدید «QD-OLED» رونمایی نمودند. این تلویزیون‌ها که در رویداد «CES 2022» در معرض نمایش قرار گرفت، از فناوری نقاط کوانتومی بهره‌مند شده که نمادی از کاربرد فناوری نانو در صنعت لوازم خانگی و به‌طور خاص صفحات نمایش محسوب می‌شود.

طی سال‌های اخیر، رقابت در صنعت تلویزیون شدت گرفته و تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا بهترین و پیشرفته‌ترین محصولات را به بازار عرضه نمایند. این صنعت که صحنه رقابت شرکت‌های مشهوری نظیر «LG»، سامسونگ و سونی است، شاهد پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در بسیاری از زیرسیستم‌های تشکیل دهنده تلویزیون بوده که شاید یکی از جذاب‌ترین آن‌ها، فناوری‌های مرتبط با صفحات نمایش باشد. این رقابت فناورانه، به توسعه نمایشگرهای مختلف، از «LCD» و «LED» گرفته تا «QLED» و «OLED» انجامیده است.

آخرین نوآوری در این زمینه، «QD-OLED» است که احتمالاً فناوری صفحات نمایش را برای همیشه دستخوش تغییر خواهد کرد. سامسونگ و سونی با معرفی این فناوری در «CES 2022» که در ژانویه سال جاری میلادی برگزار گردید، مزایا و قابلیت‌های دو فناوری «OLED» و «QLED» را با هم ترکیب نموده و به کاربران امکان می‌دهند تا روشن‌ترین و زنده‌ترین رنگ‌ها و همچنین عمیق‌ترین رنگ مشکی را شاهد باشند. در این فناوری، از نقاط کوانتومی به‌عنوان یک مفهوم نانویی پرکاربرد و ارزشمند استفاده شده است.

گفتنی است، تلویزیون‌های «OLED» به دلیل تاریکی عمیق و کنتراست بالای خود معروف می‌باشند. با این حال، پنل‌های «OLED» نمی‌توانند روشنایی زیادی تولید کنند، زیرا در سطوح روشنایی بالا، مستعد گرم شدن بیش از حد و در نتیجه سوختن خواهند بود. از سوی دیگر، صفحات نمایش «QLED»، از فیلتر نقاط کوانتومی برای افزایش رنگ و کنتراست صفحه استفاده می‌کنند. در حالی که این تکنیک روشنایی بالاتری را ارائه داده و دقت رنگ را نسبت به فناوری‌های قبلی بهبود می‌بخشد، اما این تلویزیون‌ها به نور پس‌زمینه نیاز داشته و از همین رو، محدودیت‌هایی در سطوح سیاه و نسبت کنتراست به وجود می‌آید.

استراتژی شرکت‌های فعال در بازار جهت استفاده از این فناوری‌ها هم جالب است. سامسونگ عموماً از فناوری‌های «QLED» و «LED» استفاده می‌کند، «LG» بر نمایشگرهای «OLED» متمرکز است و سونی هم «OLED» و «LED» را هدف قرار داده است. با وجود تمامی تفاوت‌ها، همه این رویکردها در یک نقطه مشترک است: «مصرف‌کنندگان باید بین یک صفحه نمایش با کنتراست بالا و یا یک تلویزیون روشن با رنگ‌های زنده، یکی را انتخاب کنند.»

سامسونگ در نوآوری جدید خود، دقیقاً همین محدودیت را هدف قرار داده و با ترکیب فناوری نقاط کوانتومی با «OLED»، روشنایی صفحه همراه با کنتراست بالا را تضمین می‌کند. نکته جالب‌تر، رقابت میلی‌متری سونی و سامسونگ برای تجاری‌سازی این فناوری است. در حالی که سامسونگ توانسته فناوری را با موفقیت توسعه دهد و حتی زمزمه‌هایی از به‌کارگیری آن در پنل‌های 34 اینچی مانیتورهای سامسونگ به گوش می‌رسد، اما سونی یک قدم پیش گذاشته و فناوری را در تلویزیون‌های جدید خود هم تعبیه کرده است. باید منتظر ماند و واکنش «LG» به این پیشرفت فنی رقبا را شاهد بود.

 

مرجع: «makeuseof»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.