آخرین اخبار

حذف زنجیره تأمین سرد برای نگهداری واکسن‌های کرونا

حذف زنجیره تأمین سرد برای نگهداری واکسن‌های کرونا

شرکت داروسازی تونیکس (Tonix Pharmaceuticals)، خبر از همکاری تحقیقاتی خود با دانشگاه ایالتی کانزاس (Kansas State University) برای توسعه نسل جدید واکسن‌ کرونای مبتنی بر «mRNA» داده است. در واکسن‌های جدید، از نانو ذرات روی به جای نانو ذرات لیپیدی استفاده شده که به دلیل پایداری بیشتر دمایی، محدودیت‌های قبلی واکسن‌ها در زمینه نگهداری و حمل‌ونقل را مرتفع می‌نماید.

تونیکس یک شرکت زیست دارویی است که در زمینه توسعه و تجاری‌سازی روش‌های درمانی و تشخیصی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها و تسکین درد تمرکز دارد. این شرکت، علاوه بر مجموعه‌ای از داروهای بیولوژیک برای مقابله با سرکوب سیستم ایمنی، سرطان و بیماری‌های خود ایمنی، بر توسعه محصولات و فناوری‌های مرتبط با کووید-19 و تشخیص ایمنی سلول‌های «T» نیز فعالیت دارد. محصولات این شرکت، می‌تواند برای درمان درد، بیماری‌های عصبی و اعتیاد هم مفید واقع شود.

از آنجا که بسیاری از روش‌های درمانی و داروهای جدید، در همکاری‌های نزدیک تحقیقاتی و دانشگاهی توسعه می‌یابد، تونیکس هم از این فرصت غافل نبوده و در آخرین اقدام خود، همکاری با دانشگاه ایالتی کانزاس را در دستور کار قرار داده است. این همکاری علمی و تحقیقاتی، با هدف توسعه نسل جدید واکسن‌های «mRNA» مبتنی بر نانو ذرات روی انجام گرفته و در آن، نانو ذرات لیپیدی (LNP) بکار گرفته شده در واکسن‌های کرونای فعلی، به دلیل محدودیت‌های دمایی، حذف می‌گردند.

ماهیت حساس به دما در فرمولاسیون‌های «mRNA LNP»، حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی واکسن را به بازه دمایی بسیار پایین محدود نموده و همین امر، توزیع گسترده و سریع آن در سطح جهان را با مشکل مواجه ساخته است. ست لدرمن (Seth Lederman)، مدیر اجرایی شرکت داروسازی تونیکس در این خصوص می‌گوید: «واکسن‌های فایزر و مدرنا، برای مقابله با کووید-19 نشان دادند که فناوری mRNA به سرعت قابل طراحی، تولید و استفاده بوده و احتمالاً یکی از اولین خطوط دفاعی برای همه‌گیری‌های آینده خواهد بود. فناوری مبتنی بر نانو ذرات روی که توسط محققین دانشگاه کانزاس اختراع شده، پتانسیل ساخت واکسن‌های mRNA عاری از نانو ذرات لیپیدی را داشته و ما معتقدیم که این پتانسیل، می‌تواند پایداری واکسن‌های mRNA در دمای اتاق را بهبود بخشد. در این حالت، نیاز به سیستم‌های تأمین زنجیره سرد رفع شده و کنترل همه‌گیری در سطح جهانی تسهیل می‌گردد».

گفتنی است، مخترع و توسعه‌دهنده فناوری جدید، دکتر رابرت دلانگ (Robert K. DeLong)، محقق مرکز نوآوری نانو فناوری در کانزاس (Nanotechnology Innovation Center of Kansas State) است که به همراه همکاران خود در دانشگاه ایالتی کانزاس، بر روی انواع بیماری‌های عفونی نوظهور تحقیق می‌کنند.

 

مرجع: «BioSpace»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.