آخرین اخبار

جلوگیری از لغزیدن روسری به کمک یک ایده نانویی

جلوگیری از لغزیدن روسری به کمک یک ایده نانویی

شرکت مالزیایی نانوتکستایل (NanoTextile)، موفق به توسعه و تجاری‌سازی ایده نانویی جالبی برای بانوان محجبه گردیده که علاوه بر پوشاندن آسان موها، از لغزیدن مداوم روسری بر روی سر هم جلوگیری می‌کند. این نوآوری جالب که نخستین بار در سال 2019 معرفی گردیده و نمادی از تلاقی مد و فناوری در دنیای مدرن به حساب می‌آید، هم‌اکنون به صورت کاملاً تجاری در بازار مالزی عرضه می‌شود.

کاربردهای متنوعی از نانو فناوری به‌عنوان یک فناوری نوظهور و کارآمد توسعه یافته که مصادیق آن را می‌توان در حوزه‌های مختلف، اعم از داروسازی، کشاورزی، هوافضا، الکترونیک و ... مشاهده کرد. با این حال، شاید تصور این‌که بتوان این ابزار پیشرفته را در صنعت مد هم مورد استفاده قرار داد، کمی دور از تصور به نظر بیاید. با این وجود، قابلیت‌های متنوع فناوری نانو، ویژگی‌های ویژه‌ای بر روی پارچه‌ها ایجاد نموده که عرضه محصولات جدید نانویی را ممکن نموده است. نمونه‌های متنوعی از این محصولات در حال حاضر در کشورهای مختلف جهان و در قالب البسه و پوشاک عرضه شده که با استقبال به نسبت خوبی هم روبرو شده است. شرکت استارت‌آپی نانوتکستایل هم، با ایده نوآورانه و منحصربه‌فرد خود، گام مثبت دیگری در این مسیر برداشته و با توجه به بازخورد مثبت بازار، می‌تواند موفقیتی چشمگیر به دست آورد. این شرکت استارت‌آپی، یک محصول نانویی منطبق با اعتقادات دینی مسلمانان توسعه داده که رعایت حجاب کامل را در کنار حفظ زیبایی و مد روز ممکن می‌سازد.

«زیر حجاب» نانوتکستایل، پوششی برای استفاده در زیر روسری، کلاه و حتی چادر است که پوشاندن کامل موها و جلوگیری از لیز خوردن مداوم روسری را ممکن می‌سازد. این پوشش که در طیف وسیعی از طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود، امکان استفاده برای سلیقه‌های مختلف را فراهم نموده است. هنگامی که از ورود فناوری نانو به صنعت صحبت می‌شود، یک طراحی زیبا و جذاب نیز به شدت ضروری است. موفقیت نانوتکستایل و استقبال از محصولات این شرکت، نشان می‌دهد که این موضوع به خوبی در استراتژی مدیران این شرکت در نظر گرفته شده و آن‌ها در عین کارایی و عملکرد متفاوت محصول، به جذابیت‌های ظاهری آن هم توجه دارند.

از دیگر نکات جالب در خصوص این محصول اسلامی، ویژگی‌های جانبی دیگری نظیر ضد باکتری، بی‌بو و خود تمیز شونده بودن آن است که به لطف فناوری نانو ممکن شده است. در این محصول، از فناوری‌های «Hygienic» توسعه یافته توسط نانوتکستایل استفاده شده که با خاصیت آنتی‌باکتریال خود، میکروارگانیسم‌ها را در سطوح میکروسکوپی هدف قرار داده و از رشد و تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند. گفتنی است که از بین بردن میکروارگانیسم‌ها، به کنترل بوی ناخواسته بدن هم کمک می‌کند.

لازم به تأکید است که در طی سال‌های اخیر، برخی برندهای معروف مالزی نظیر «TudungPeople»، «CalaQisya» و «Olloum»، شروع به ایده‌پردازی‌های جدیدی برای ترکیب مد با فناوری نموده‌اند. این اولین قدم برای هم‌تراز کردن بازار مد مسلمانان با سایر بخش‌ها و شرکت‌های جهانی است. در واقع، نانوتکستایل را می‌توان اولین شرکت مالزیایی در این زمینه دانست که از پتانسیل فناوری نانو برای رقابت با برندهای بزرگ داخلی و خارجی استفاده کرده است. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد نانو فناوری، مانند محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش، خشک شدن سریع، مقاومت در برابر مایعات و ...، احتمالاً شاهد روند کاملاً صعودی در پذیرش این فناوری در صنعت مد خواهیم بود.

 

مرجع: «Fibre2fashion»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.