آخرین اخبار

حذف مقاومت دارویی در شیمی درمانی به کمک فناوری نانو

حذف مقاومت دارویی در شیمی درمانی به کمک فناوری نانو

شرکت آکورا (Acura NanoMedicine Inc)، با بهبود و ارتقای داروهای قدیمی، درمان مؤثرتر سرطان را ممکن نموده است. این شرکت تایوانی فعال در حوزه فناوری‌های مرتبط با سلامت و زیست‌پزشکی، یک راه‌حل مبتنی بر فناوری نانو توسعه داده که با کاهش مقاومت‌های دارویی، امید بالایی برای درمان اثربخش سرطان ایجاد می‌کند.

علیرغم پیشرفت‌های صورت گرفته در درمان‌های بالینی فعلی، هنوز هم بسیاری از بیماران سرطانی به دلیل توسعه سریع مقاومت دارویی، نمی‌توانند از این درمان‌ها به خوبی بهره‌مند شوند. در واقع، از هر 10 شکست در فرایندهای شیمی‌درمانی، 9 مورد از آن‌ها در طول تهاجم سرطان و متاستاز مرتبط با مقاومت دارویی رخ داده و همین مسئله، مقاومت دارویی را به آفت درمان بیماری سرطان تبدیل نموده است. در حالی که تا کنون هیچ گزینه درمانی مؤثر برای دور زدن این موضوع معرفی نشده، اما داروی جدید آکورا به دنبال ارائه پاسخی برای این مشکل است. «AN-845»، ترکیبی خلاقانه از دو داروی قدیمی است که با تغییراتی روبرو شده‌اند.

بیش از 165 ژن در مقاومت دارویی تومور پانکراس نقش داشته و این نوع تومور، یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌و‌میر در میان انواع سرطان‌ها را به دنبال دارد که نرخ بقای پنج ساله برای درمان بیماران، تنها 5 درصد است. این در حالی است که با دستکاری همزمان متابولیسم سلول‌های سرطانی و ریزمحیط تومور، داروی آکورا همچون یک "کلاهک هسته‌ای" عمل نموده و می‌تواند برای درمان سرطان فوق مؤثر باشد. آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات زنده حکایت از آن دارد که «AN-845»، به‌طور کامل رشد سرطان پانکراس مقاوم به شیمی درمانی را مسدود می‌کند. علاوه بر این، هنگامی که داروهای شیمی درمانی شکست خورده قبلی با «AN-845» ترکیب می‌شوند، بر مقاومت دارویی نیز غلبه شده و اثربخشی داروهای ناموفق هم بازگردانده می‌شود. حتی ترکیب این داروها در کنار هم، می‌توانند با ایجاد یک اثر ضد‌سرطانی، هم‌افزایی برای به حداکثر رساندن نتایج درمانی را به دنبال داشته باشند.

گفتنی است که این اثرگذاری درمانی، فقط به سرطان پانکراس محدود نبوده و محققین این شرکت تایوانی، در حال استفاده از «AN-845» برای درمان گلیوبلاستوما (شکل تهاجمی سرطان مغز)، سرطان کبد، سرطان روده بزرگ و غیره نیز می‌باشند. این دارو، ترکیبی از دو داروی ژنریک بوده که ایمنی آ‌ن‌ها ثابت شده است. این مسئله، دو جنبه بسیار خوب دارد: یکی اینکه توسعه این ماده دارویی کم‌هزینه‌ و بسیار سریع انجام شده و دوم اینکه برای توسعه بالینی آن، به کمتر از سه سال زمان نیاز است.

بازنگری در رویکرد درمان سرطان با استفاده از وسایط نقلیه نانویی، یکی دیگر از مواردی است که آکورا نسبت به آن علاقه نشان داده است. نانو خودروی «NanoJDA»، امکان جابجایی محموله‌هایی شامل مولکول‌های کوچک یا بزرگ دارو، مولکول‌های زیستی (مانند پپتید، پروتئین، آپتامر، آنتی بادی) و پلیمرهای تجزیه‌پذیر زیستی را فراهم می‌کند. این سیستم، داروها (و سایر مولکول‌ها) را با بازدهی 80 تا 100 برابر بیشتر از«NP»های سنتی به سلول‌های هدف می‌رساند.

برایان هسو (Brian Hsu)، مدیر عامل و هم‌بنیانگذار آکورا، در خصوص فناوری‌های توسعه یافته توسط این شرکت می‌گوید: «آکورا چشم‌انداز نانوپزشکی امروزی را گسترش داده و متعهد به توسعه داروهایی ایمن، مؤثر و مقرون به صرفه برای درمان سرطان است». فراتر از آنچه در حال حاضر در دسترس است، NanoJDAN می‌تواند mRNA را بدون نیاز به در نظر گرفتن شرایط ذخیره‌‌سازی پیچیده، به بافت‌های خاص تحویل دهد و همین ویژگی، آن را به ابزاری مؤثر برای انجام نسل بعدی ژن‌درمانی تبدیل می‌کند».

 

مرجع: «PR Newswire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.