آخرین اخبار

استفاده از سقف خورشیدی فیلم نازک در ساختمان‌های روسیه

استفاده از سقف خورشیدی فیلم نازک در ساختمان‌های روسیه

شرکت روسی سولارتک (Solartek) که در زمینه تولید فیلم‌های خورشیدی فعالیت دارد، اقدام به نصب سقف‌های خورشیدی جدیدی مبتنی بر فیلم نازک بر روی سه ساختمان مسکونی در سن‌پترزبورگ نموده است. این فیلم‌ها که ضخامت 2 میلیمتری دارند، کاهش ده برابری وزن را نسبت به نمونه‌های مشابه ممکن نموده و در عین حال، مزایای عملکردی قابل توجهی نسبت به آن‌ها دارا می‌باشند.

سولارتک که از زیرمجموعه‌های شرکت نانویی «Rusnano» است، به طور خاص بر روی تولید فیلم‌های خورشیدی «CIGS» متمرکز می‌باشد. این شرکت، شروع به تولید حجم‌های کوچکی از فیلم‌های نازک مس ایندوم گالیوم دی سلنید (CIGS) نموده که برخی از آن‌ها در پروژه‌های آزمایشی در سن‌پترزبورگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رویکرد سولارتک، با توجه به حمایت ادامه‌دار روسیه از تولید آزمایشی محصولات ساختمان یکپارچه فتوولتائیک یا «BIPV»، می‌تواند آینده درخشانی را پیش روی این شرکت قرار دهد.

دیمیتری کراخین (Dmitry Krakhin)، مدیر سولارتک، در هفته انرژی روسیه در مسکو، خبر از اقدام عملیاتی این شرکت و نصب نمونه‌های جدید در سه ساختمان مسکونی داده است. وی طی سخنرانی خود ابراز داشت که محصولات سبک و انعطاف‌پذیر مبتنی بر فیلم‌های نازک، می‌توانند به کربن‌زدایی شهرهای روسیه کمک شایان ذکری نمایند. فیلم‌های سولارتک برای تولید 1 کیلووات برق، فقط وزن 3 کیلوگرمی در هر یک متر مربع دارند که این نشان‌دهنده کاهش ده برابری وزن می‌باشد. بر اساس ادعای این شرکت، ضخامت ماژول‌ها به 2 میلیمتر زسیده و می‌توان گفت که در عوض ماژول شیشه‌ای حجیم، تنها یک لایه بر روی سقف قرار می‌گیرد.

گفتنی است که اولین کارخانه روسی برای تولید پنل‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر، با نام تجاری «SteelSun» و در مرکز فناوری نانو و نانومواد جمهوری موردوویا مستقر خواهد شد. در مرحله اول، این کارخانه برای تولید اجزای فتوولتائیک با ظرفیت کل 5 مگاوات در سال طراحی شده است. در مرحله بعدی نیز، در سال‌های بعدی ظرفیت تا 10 مگاوات افزایش می‌یابد. سولارتک که خط تولید پنل‌های خورشیدی یکپارچه خود را از شرکت سوئدی «Midsummer» تأمین نموده، تا کنون نزدیک به 1000 سلول خورشیدی تولید کرده که بخشی از آن‌ها در پروژه‌های سن‌پترزبورگ مورد استفاده قرار گرفته است. میانگین راندمان ماژول‌های تولید شده، 15 درصد بوده و در مقایسه با ماژول‌های معمولی و قدیمی‌تر، مزایای عملکردی بهتری در خصوص جذب نور و همچنین کار در سایه دارا می‌باشند. با این وجود، سولارتک اعلام داشته که واحد تحقیق و توسعه آن، در حال کار بر روی فناوری فتوولتائیک شرکت سوئدی بوده و در صدد بهبود اثربخشی آن می‌باشد.

 

مرجع: «PV-Magazine»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.