آخرین اخبار

جذب سرمایه ۲ میلیون دلاری برای تجاری‌سازی شیشه‌های کنترل کننده دما

جذب سرمایه ۲ میلیون دلاری برای تجاری‌سازی شیشه‌های کنترل کننده دما

یک استارت‌آپ نانویی در نیومکزیکوی آمریکا، موفق به جذب سرمایه 2 میلیون دلاری برای توسعه فناوری جدیدی در زمینه صرفه‌جویی انرژی شده است. فناوری ابداعی «IR Dynamics»، با اعمال بر روی شیشه‌ها، کاهش میزان ورود گرما در تابستان و افزایش آن در فصل زمستان را ممکن نموده و بدین وسیله، مصرف انرژی در داخل ساختمان‌ها را کاهش می‌دهد.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جوامع امروزی، تقاضای فزاینده برای انرژی و در عین حال مشکلات زیست‌محیطی مربوط به سوخت‌های فسیلی است. همین موضوع، باعث شده تا تلاش‌های فراوانی برای جلوگیری از هدررفت انرژی در قالب‌های گوناگون انجام گیرد که یکی از آن‌ها، گرم نگه داشتن فضاهای داخلی ساختمان‌ها با حداقل انرژی مصرفی است. فناوری نانویی «IR Dynamics»، با گنجانده شدن در شیشه‌های ساختمان یا قرار گرفتن بر روی آن‌ها به صورت یک فیلم، چنین امکانی را فراهم نموده و در فصل گرما از ورود حرارت ناشی از نور مادون قرمز به داخل ساختمان جلوگیری کرده و در عوض در فصل سرما، انتقال و آزادسازی این حرارت را ممکن می‌نماید.  

تلاش برای تجاری‌سازی این فناوری که ابتدا در آزمایشگاه ملی ساندیا (Sandia National Laboratories) توسعه یافته، با تأسیس استارت‌آپ «IR Dynamics» به صورت متمرکزتری دنبال شده و هم‌اکنون در قالب همکاری‌های تنگاتنگ بین این استارت‌آپ و برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیشه و فیلم دنبال می‌شود. ریچ انگستروم (Rich Engstrom)، مدیرعامل «IR Dynamics»، در خصوص همکاری‌های فناورانه این استارت‌آپ و تلاش برای تجاری‌سازی فناوری می‌گوید: «ما در حال مشارکت با چندین شرکت بزرگ در سطح جهانی هستیم که در صنایع معماری شیشه و فیلم‌های پنجره کار می‌کنند. از زمان تأسیس استارت‌آپ، فناوری توسعه یافته در ساندیا به شدت بهبود یافته و حالا با خروج از مرحله تحقیق و توسعه، فاز تجاری‌سازی آن را آغاز خواهیم کرد».

مواد ابداعی این استارت‌آپ، از طریق یک فرآیند نانویی تولید شده و به صورت یک فرمول مایع می‌باشد. این مواد، دارای این قابلیت هستند که به صورت فرمول‌های سفارشی‌سازی شده برای تولیدکنندگان مختلف تهیه شده تا آن‌ها را در اجزای مختلف به کار گیرند. استفاده از این مواد در شیشه‌های خانه‌ها، ساختمان‌ها و حتی اتومبیل‌ها، منجر به صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف انرژی می‌گردد.

گفتنی است، این تأمین مالی در قالب سرمایه‌گذاری بذر و با حضور «GOS Capital» و «CNM Ingenuity» صورت گرفته و در کنار این دو صندوق سرمایه‌گذاری، تعدادی فرشته کسب‌وکار هم به صورت فردی مشارکت داشته‌اند. اسکات گودمن (Scott Goodman) که یکی از مدیران «GOS Capital» در خصوص فناوری ارائه شده توسط «IR Dynamics» می‌گوید: «این فناوری، در زمستان اجازه می‌دهد تا گرمای بیشتری وارد شده و از سوی دیگر، در تابستان آن را مسدود می‌کند. این ویژگی، هزینه‌های مرتبط با انرژی را کاهش داده و احتمالاً مشتریان برایش صف خواهند کشید».

 

مرجع: «abqjournal»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.