آخرین اخبار

استفاده از شیشه‌های هوشمند نانویی در «BMW»

استفاده از شیشه‌های هوشمند نانویی در «BMW»

یک استارت‌آپ نانویی فعال در حوزه طراحی و تولید شیشه‌های هوشمند، خبر از بکارگیری شیشه‌های خود در خودروهای «BMW» و کسب یک موفقیت بزرگ در فاز تجاری‌سازی داده است. فناوری ابداعی گائوزی (Gauzy)، شیشه‌های داخلی و خارجی خودرو را به ماده‌ای فعال تبدیل نموده که پشتیبانی از کارکردهایی همچون ایجاد سایه، کاهش تابش نور خورشید، کنترل دما، ارائه اطلاعات، سرگرمی و حتی تبلیغات را فراهم می‌کند.

نانوفناوری با طیف وسیعی از کاربردهای بالقوه در صنایع گوناگون مواجه بوده و همین ویژگی، آن را به یک فناوری به شدت پرطرفدار تبدیل نموده است. انواع پوشش‌های نانویی، پلتفرم‌های دارورسانی و حتی بسته‌بندی‌های نانویی برای تازه نگه داشتن مواد غذایی، تنها نمونه‌هایی از این کاربردهای ناهمگون و متنوع محسوب می‌شوند. در این میان، شرکت نوپای گائوزی با ایده نوآورانه خود، شیشه‌های هوشمند توسعه داده که در فضاهای مختلف قابل استفاده می‌باشند.

این فناوری که مبتنی بر تلفیقی از فناوری‌های «LCG» (شیشه کنترل نور)، «PDLC» (پلیمر کریستال مایع) و «SPD» (دستگاه ذرات معلق) است، شیشه‌های داخلی و خارجی خودرو را به ماده‌ای فعال و واکنش‌گرا مبدل می‌کند. این شیشه‌ها، میزان تابش نور خورشید به خودرو را کنترل نموده و از این طریق، کنترل دما را ممکن می‌سازد. در کنار این کارکرد اصلی، مجموعه‌ای از قابلیت‌های جانبی از جمله ارائه اطلاعات و سرگرمی، تبلیغات و حتی ارسال پیام (خودرو به خودرو یا خودرو به سرنشین) به کمک این فناوری ممکن می‌گردد.

این نوآوری منحصربه‌فرد که به تازگی در نمایشگاه خودرو مونیخ به نمایش گذاشته شده، حاصل همکاری‌های فناورانه گائوزی با شرکای خود، نظیر «Vision Systems»، «LG Display» و «Texas Instruments» بوده است. با توجه به قابلیت‌های قابل توجه این فناوری، گائوزی شرکت‌های مشهوری همچون «BMW» را به‌عنوان مشتری اولیه خود می‌بیند. این خودروساز معتبر، با استفاده از فناوری «SPD LCG» گائوزی که در شیشه‌های نازک خودرو ادغام شده است، طراحی جدیدی برای چراغ جلویی «BMWi Vision Circular Showcar» ارائه کرده است (یک پروژه مطالعاتی با هدف تولید خودرویی لوکس و پایدار در سال 2040 میلادی). این خودرو تمام الکتریکی، دارای چراغ‌های جلویی با سایه پویا است. هنگامی که «SPD» خاموش باشد، چراغ‌های جلو پنهان شده و هنگامی که خودرو روشن گردید، «SPD» شفاف شده و فوراً چراغ‌های جلویی را روشن می‌کند.

گفتنی است، گائوزی در سال 2009 میلادی تأسیس شده و در آوریل سال گذشته میلادی، یک جذب سرمایه 10 میلیون دلاری سری «C» را به رهبری هیوندای پشت سر گذرانده است. مجموع تأمین مالی این شرکت تا به اینجا، 37.5 میلیون دلار بوده که بیانگر موفقیت این کسب‌وکار در جلب توجه سرمایه‌گذاران و ارزش تجاری فوق‌العاده فناوری‌های نانویی در حال توسعه است.

 

مرجع: «Calcalistech»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.