آخرین اخبار

استفاده از لوبیا برای جلوگیری از سرطان ریه

استفاده از لوبیا برای جلوگیری از سرطان ریه

مهندسین نانویی دانشگاه کالیفرنیا (University of California San Diego)، موفق به تولید نانوذرات جدیدی شده‌اند که از سرطان ریه جلوگیری می‌کند. این نانوذرات، از نوعی ویروس گیاهی ساخته شده که در لوبیای چشم سیاه یا لوبیا چشم بلبلی رشد می‌کنند. استفاده از این نانوذرات، نه تنها رشد تومورهای سرطانی را در ریه‌ها کند می‌کند، بلکه از سرایت سرطان به سلول‌های سالم ریه‌ هم جلوگیری به عمل می‌آورد.

سرایت سرطان به ریه، یکی از شایع‌ترین انواع متاستاز (مهاجرت و گسترش سلول‌های سرطانی به دیگر نواحی بدن بیمار) است. در این حالت، درمان بیماری به شدت دشوار شده و عملاً در بسیاری موارد، به مرگ بیمار منتهی می‌شود. در واکنش به این چالش بزرگ، تیمی از محققین دانشگاه کالیفرنیا، شروع به توسعه یک فرآیند درمانی جدید مبتنی بر فناوری نانو نموده‌اند که واکنش ایمنی بدن در برابر بیماری را افزایش می‌دهد. ویروس رشد یافته در گیاه لوبیای چشم بلبلی که برای حیوانات و انسان‌ها بی‌ضرر است، از سوی سیستم ایمنی بدن به‌عنوان یک عامل مهاجم خارجی شناسایی شده و واکنش آن را بر می‌انگیزد. همین واکنش ایمنی، می‌تواند مبارزه با تومورهای سرطانی را قدرتمندتر از قبل نماید.

ایده اصلی این پژوهش، استفاده از ویروس گیاهی برای کمک به سیستم ایمنی بدن در تشخیص و نابودی سلول‌های سرطانی در ریه‌ها است. نیکول استینمتز (Nicole Steinmetz)، مدیر مرکز نانو ایمنی دانشگاه کالیفرنیا معتقد است: «این ویروس، به خودی خود در بدن ما منجر به عفونت نمی‌شود، اما به سلول‌های ایمنی هشدار می‌دهد تا حالت هجومی گرفته و عامل بیماری‌زا را جستجو کنند». تیم تحقیق، از نانوذرات مهندسی شده مبتنی بر ویروس گیاهی لوبیا استفاده نموده تا نوعی پروتئین خاص در ریه‌ها را هدف قرار دهند. این پروتئین که «S100A9» نامیده می‌شود، توسط سلول‌های ایمنی ترشح شده و به مبارزه با عفونت در ریه‌ها کمک می‌کند. نکته جالب‌تر این‌که وجود بیش از اندازه «S100A9»، خود می‌تواند عاملی برای رشد و گسترش تومورهای سرطانی بوده و از همین رو، فناوری یاد شده با هدف قرار دادن این پروتئین‌ها، از این عامل هم جلوگیری می‌کند.

مطالعات اولیه مرتبط با این فناوری درمانی، هم در حوزه درمان و هم در حوزه پیشگیری انجام گرفته و در هر دوی آن‌ها نتایج مطلوبی اخذ شده است. برای مثال، تزریق نانوذرات به موش‌های سالم و سپس قرار دادن آن‌ها در معرض سلول‌های سرطانی، نشان داد که سرایت سرطان به ریه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، از آنجا که متاستاز ریه بسیار شایع است، این فناوری می‌تواند سطح پیشگیری را به شدت افزایش دهد. چنین درمانی به‌ویژه برای بیماران سرطانی، پس از برداشتن تومورهای بدخیم بسیار مؤثر خواهد بود. تیم تحقیق، در پی مطالعات مرتبط با سمیت دارویی و ایمنی فرآیند درمانی هستند که شامل ترکیب دارو با سایر گزینه‌های درمانی مانند شیمی‌درمانی و اشعه درمانی است.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.