آخرین اخبار

اعطای جایزه جهانی انرژی به کارآفرین دانشگاه استنفورد

اعطای جایزه جهانی انرژی به کارآفرین دانشگاه استنفورد

مدیر انستیتو انرژی پرکورت (Precourt) در دانشگاه استنفورد، موفق به دریافت جایزه جهانی انرژی سال جاری میلادی گردید. یی کوی (Yi Cui) که تحصیلات خود را در دانشگاه‌های علم و فناوری چین و هاروارد به اتمام رسانیده، این جایزه را به واسطه تحقیقات و نوآوری‌های خود در زمینه نانومواد و باتری‌ها بدست آورده است. گفتنی است که یی کوی، سابقه کارآفرینی و تأسیس شرکت استارت‌آپی آمپریوس (Amprius Inc) را نیز در کارنامه خود دارد.

جایزه جهانی انرژی که از سال 2002 میلادی آغاز به کار نموده و مقر آن در مسکو است، عمدتاً بر تحقیقات علمی برجسته و پیشرفت‌های فنی در زمینه انرژی متمرکز شده که باعث افزایش کارایی و امنیت محیط‌زیست می‌شوند. مؤسسه رتبه‌بندی دانشگاهی «IREG»، این جایزه را در فهرست 99 جایزه برتر بین‌المللی جای داده است. جالب‌تر این‌که در بین برندگان قبلی این جایزه، نام‌هایی همچون ژورز آلفروف (Zhorez Alferov) از روسیه، شوجی ناکامورا (Shuji Nakamura) از آمریکا و آکیرا یوشینو (Akira Yoshino) از ژاپن (برنده جایزه نوبل شیمی 2019 به دلیل مشارکت در توسعه باتری‌های لیتیوم یونی) نیز به چشم می‌خورد. جایزه جهانی انرژی سال جاری میلادی هم، به پاس مشارکت‌های ارزنده یی کوی در طراحی و سنتز نانومواد و به‌طور خاص نوآوری‌های انقلابی در حوزه باتری، به وی اعطا شده است.

کوی که استاد گروه علوم مواد دانشگاه استنفورد را هم یدک می‌کشد، درباره جایزه جدید خود اظهار داشته: «این یک جایزه معتبر و بین‌المللی است و من مفتخرم که در لیست افرادی قرار بگیرم که چنین مشارکت‌های مهمی در ایجاد و توسعه انرژی پایدار برای آینده دارند. این جایزه، نشان‌دهنده تلاش و دستاوردهای بسیاری از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه استنفورد، دانشجویان و محققینی است که من افتخار همکاری با آن‌ها را داشته‌ام».

لازم به تأکید است که دانشگاه استنفورد در ابتدای سال جاری میلادی، دکتر کوی را به‌عنوان مدیر جدید مؤسسه پرکورت منصوب نموده است. او در سال 2008، نشان داده بود که نانوسیم‌های سیلیکونی، می‌توانند عملکرد باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. این امر، باعث علاقه جهانی به فناوری نانو برای ذخیره‌سازی انرژی و تأسیس شرکت استارت‌آپی آمپریوس شد. برندگان جایزه جهانی انرژی، ماه آینده جوایز خود را در مسکو دریافت خواهند کرد. علاوه بر دریافت مدال، پاداشی معادل 175000 دلار نیز، به هر یک از برندگان اعطا می‌گردد.

 

مرجع: «Stanford»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.