آخرین اخبار

برچسب‌های صوتی نانویی برای رهگیری محصولات

برچسب‌های صوتی نانویی برای رهگیری محصولات

 

«تون تگ» (ToneTag) که یک شرکت فعال در حوزه ارتباطات و شبکه‌های صوتی است، با همکاری محققین مؤسسه علوم هند (IISc)، نوعی برچسب صوتی نانویی توسعه داده که رهگیری محصولات و کالاها در صنایع خرده‌فروشی را تسهیل می‌کند. این برچسب‌ها، بر روی انواع پلاستیک، کاغذ یا هر ماده دیگر قرار گرفته و با ایجاد صداهایی مرتبط با نوع محصولات، امکان ردیابی آن‌ها را فراهم می‌کند.

امروزه بحث رهگیری و کنترل محصول در فرآیند زنجیره تأمین، یکی از چالش‌های بزرگ صنایع خرده‌فروشی محسوب می‌شود. با افزایش استقبال از فروش آنلاین محصولات و نیاز به نگهداری و تفکیک هزاران محصول مختلف از سوی فروشندگان و کارکنان انبارها، نیاز به فناوری‌های رهگیری محصول دوچندان شده است. با این حال، فناوری‌های فعلی نظیر برچسب‌های مغناطیسی یا «RFID»، به نسبت گران بوده و همچنین به‌کارگیری آن‌ها به دلیل زیرساخت‌های مورد نیاز، کمی پیچیده است. در مقابل، برچسب‌های صوتی ابداعی «تون‌تگ»، به دلیل ایده منحصربه‌فرد در انتشار صدایی مرتبط با جزئیات محصول، به راحتی توسط هر سیستم خواننده صوتی یا حتی تلفن‌های همراه، قابل شناسایی بوده و در نتیجه، نیاز به زیرساخت‌های پر هزینه قبلی را رفع می‌کند.

کومار آبهیشک (Kumar Abhishek)، بنیان‌گذار و مدیرعامل «تون‌تگ» در خصوص این محصول منحصربه‌فرد می‌گوید: «فناوری ما در کنار مهارت‌های فناورانه محققین مؤسسه علوم هند، منجر به تولد یک نوآوری جدید به شکل برچسب صوتی شده که می‌تواند نیاز خرده‌فروشی‌ها را مرتفع نماید. برچسب‌های صوتی، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری برای تجهیزات گران‌قیمت، می‌توانند از طریق بهبود کارایی، شناسایی خودکار و ضبط سریع‌تر داده‌ها، هزینه‌های عملیاتی را کاهش داده و با دسترسی سریع به اطلاعات موجودی، فرآیند مدیریت لجستیک را خودکار نمایند».

گفتنی است، این برچسب‌های صوتی که با کمک فناوری نانو توسعه یافته‌اند، قابلیت رمزگذاری داده‌ها و تضمین سطوح بالای امنیتی را فراهم نموده و از آن مهم‌تر، نیاز به اسکن جداگانه محصولات را مرتفع می‌سازند. این به معنای کارآمدتر شدن مدیریت موجودی در خرده‌فروشی‌ها و کاهش هزینه‌های عملیاتی خواهد بود. نکته دیگر این‌که مشتریان خرده‌فروشی‌ها هم می‌توانند جادوی برچسب‌های آکوستیک را تجربه کنند، زیرا با از بین بردن کامل نیاز به اسکن بارکد محصولات برای پرداخت صورتحساب، فرآیند خرید یکپارچه‌تر شده و زمان آن کاهش می‌یابد.

 

مرجع: «Times of India»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.