آخرین اخبار

انتخاب یک فناور نانویی به‌عنوان مخترع برتر اروپا

انتخاب یک فناور نانویی به‌عنوان مخترع برتر اروپا

سومیتا میترا (Sumita Mitra)، به واسطه بکارگیری پتانسیل‌های فناوری نانو در دندانپزشکی، جایزه مخترع برتر اروپا (European Inventor Award) در سال 2021 میلادی را به خود اختصاص داد. مواد ابداعی این شیمیدان هندی- آمریکایی، بر بسیاری از محدودیت‌های موجود کامپوزیت‌های دندانی غلبه نموده و عملاً انقلابی بزرگ در این صنعت به حساب می‌آید.

دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) که همه ساله اقدام به معرفی مخترعین و نوآوران برتر در حوزه‌های مختلف می‌کند، این بار سومیتا میترا و فناوری منحصربه‌فرد وی را شایسته تقدیر دیده و در بخش مخترعین غیراروپایی، یکی از معتبرترین جوایز نوآوری اروپا را به وی اعطا نمود. وی با استفاده از فناوری نانو، موادی قوی‌تر برای ترمیم و پرکردن دندان‌ها توسعه داده که استفاده از آن‌ها برای مصرف‌کنندگان نیز خوشایندتر خواهد بود. در واقع، این مخترع شاغل در شرکت «3M»، دریافت که از نانو خوشه‌ها می‌توان در دندانپزشکی استفاده نموده و همین ایده، آغازگر مسیری جدید برای تولید مواد ترمیمی مقاوم، بادوام و زیبا گردید.

گفتنی است که تا اواخر دهه 1990 میلادی، دندانپزشکان به منظور یافتن ماده‌ای بهینه برای پر کردن محل ترمیم دندان‌های خراب یا شکسته، تلاش‌های فراوانی انجام دادند. گزینه‌های معمول، شامل میکروفیل‌های کامپوزیتی (Composite Microfills) و کامپوزیت‌های ترکیبی، مشکلات زیادی به دنبال داشتند و به‌عنوان مثال، برای گاز گرفتن سطوح خیلی ضعیف بودند. علاوه بر این، مواد یاد شده جذابیت و جلای خود را با گذشت زمان از دست می‌دادند. خانم میترا که در بخش مراقبت از دهان و دندان شرکت چند ملیتی «3M» کار می‌کرد، مصمم شد تا گزینه دیگری برای پر کردن دندان‌ها بیابد. نتیجه نهایی این تلاش نوآورانه، پرکننده «FiltekTM Supreme Universal Restoration» بود که در سال 2002 میلادی تجاری‌سازی شده و توسط «3M»، به بازار عرضه شد. از آن زمان، این فناوری نانویی در بیش از یک میلیارد ترمیم دندان در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

آنتونیو كمپینوس (António Campinos)، رئیس دفتر ثبت اختراع اروپا، در این خصوص اظهار داشته: «سومیتا میترا، در زمینه کاری خود، راهی كاملاً جدید را در پیش گرفت و نشان داد كه چگونه نوآوری فناورانه كه توسط سیستم پتنت محافظت می‌شود، می‌تواند یك بخش یا صنعت را دگرگون نماید. این اختراع که برای میلیون‌ها بیمار حوزه دندانپزشكی سودمند بوده، پس از گذشت دو دهه از توسعه و تجاری‌سازی، الهام‌بخش نسل بعدی محققین است».

 

مرجع: «The Logical Indian»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.