آخرین اخبار

بازار ۱۴.۵ میلیارد دلاری البسه نانویی فرصتی استثنایی برای استارت‌آپ‌های ایرانی

بازار ۱۴.۵ میلیارد دلاری البسه نانویی فرصتی استثنایی برای استارت‌آپ‌های ایرانی

انتظار می‌رود که با رفع نسبی محدودیت‌های اجتماعی ناشی از اپیدمی کووید-۱۹، ارزش بازار جهانی البسه نانویی با رشد چشمگیری مواجه شده و با جهش ۴۸.۶ درصدی، از ۴.۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی، به ۶.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد. این روند رو به رشد، در سال‌های آتی هم ادامه یافته و برآورد می‌شود که در سال ۲۰۲۵ میلادی، به ۱۴.۵۲ میلیارد دلار برسد.

امروزه از نانو فناوری، در طیف وسیعی از صنایع، اعم از کشاورزی، الکترونیک، پزشکی و دارویی، خودرو و حتی صنایع دفاعی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فناوری، بهبود ویژگی‌ها و عملکرد محصولات نساجی است که در قالب پوشاک و البسه نانویی عرضه می‌گردد. این بازار بزرگ و رو به رشد، شامل البسه و محصولاتی است که از فناوری نانو یا پارچه‌های نانویی استفاده نموده و ویژگی‌هایی مانند ضد آب بودن، محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش، ضد میکروب، مقاوم در برابر لکه و بو، ضد چروک و عملکرد حرارتی بهتر را موجب می‌شوند. بنا بر آخرین بررسی‌های صورت گرفته، افزایش استفاده از لباس‌های نانویی در صنعت پزشکی (به دلیل خواص ضد میکروب و باکتری بودن آن‌ها)، بازار البسه نانویی را تحت تأثیر قرار داده و یکی از مهم‌ترین محرک‌های رشد آن خواهد بود. یک مثال بارز از کاربرد فعلی پارچه‌ها و لباس‌های نانویی در صنعت پزشکی، تولید انواع ماسک صورت و پوشش‌های بیمارستانی است که برای مقابله با ویروس کرونا به شدت کاربرد دارند. محرک رشد دیگر بازار نیز، فناوری‌های پوشیدنی و سرمایه‌گذاری‌های گسترده در آن است که می‌تواند نیاز به پارچه‌های نانویی با خواص ویژه را افزایش دهد. ادغام فناوری‌های پوشیدنی و نانویی، یک نقطه عطف در این حوزه است که آینده بازار جهانی را شکل خواهد داد.

لازم به تأکید است که برخی چالش‌ها و به‌طور خاص، نگرانی از سمیت مواد نانویی هم وجود داشته که ممکن است مانع از رشد همه‌جانبه بازار البسه نانویی شود. با این حال، شروع مجدد فعالیت شرکت‌ها و سازگاری آن‌ها با شرایط جدید ناشی از کووید-19، رشد تقریباً پنجاه درصدی بازار در سال 2021 را به همراه داشته است. در بازه میان مدت نیز، رشد سالیانه 23 درصدی تا سال 2025 میلادی حتمی بوده و ارزش بازار را به رکورد خارق‌العاده 14.52 میلیارد دلاری خواهد رساند.

لازم به ذکر است که با توجه به پتانسیل بالای این صنعت، شرکتهای متعددی به آن ورود نموده و در تلاشند تا سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند. در این میان، شرکت‌هایی همچون «nano Textile»، «Colmar»، «Shanghai Nano Technology» و «eSpin Technologies»، از مهم‌ترین بازیگران بازار البسه نانویی محسوب می‌شوند.

باید به این نکته مهم توجه نمود که این قبیل مطالعات بازار، میتواند پشتوانه خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های دوچندان تحقیق‌وتوسعه‌ای به شمار رود. استارت‌آپ‌های نانویی ایرانی نیز، با توجه به پتانسیل فنی بالای خود، بایستی با در نظر گرفتن چنین فرصت‌هایی، برای عرض اندام و دستیابی به سهم بازار در مقیاس بین‌المللی تلاش دوچندانی از خود نشان داده و از هم‌اکنون، به فکر حجم بازاری باشند که در سال‌های پیش رو می‌توانند از بازار جهانی به خود اختصاص دهند.

 

مرجع: «Globe Newswire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.