آخرین اخبار

باتری‌هایی که شارژ مجدد نیاز ندارند!

باتری‌هایی که شارژ مجدد نیاز ندارند!

یک استارت‌آپ آمریکایی، مدعی استفاده از مواد زائد رادیواکتیو برای ساخت باتری‌هایی است که هرگز نیاز به شارژ مجدد ندارند.  «Nano Diamond Battery»، با تکیه بر نانوفناوری، به دنبال توسعه باتری‌هایی است که قابلیت استفاده در دستگاه‌های مختلف، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا سفینه‌های فضایی را دارا می‌باشد. نکته کلیدی و بسیار جالب، ادعای «NDB» مبنی بر عدم نیاز به شارژ باتری‌های جدید است، ادعایی که در صورت صحت، انقلابی بزرگ در صنعت باتری به دنبال خواهد داشت.

ایده اصلی این استارت‌آپ برای نوآوری در باتری‌های نسل جدید، استفاده از مواد رادیواکتیو بوده که طبق تعریف، تابش و انرژی گرمایی دارند. «NDB»، از گرافیت رادیواکتیو که یک ماده زائد و مشکل‌ساز در نیروگاه‌های هسته‌ای است، بین لایه‌های بسیار نازک الماس استفاده می‌کند. این لایه‌های نانو الماس، نه تنها در برابر نشت تابش همچون یک عایق عمل می‌کنند، بلکه انرژی گرمایی رادیو ایزوتوپ‌ها را جذب نموده و به سرعت منتقل می‌کنند. در ادامه، این انرژی حرارتی، توسط منافذ داخلی مدیریت شده و این انتقال حرارت، برای تولید جریان الکتریکی استفاده می‌شود.

اگرچه در نگاه نخست این ایده به شدت بلندپروازانه و حتی غیرممکن به نظر می‌رسد، اما باید این یافته علمی اثبات شده را در نظر گرفت که این نوع لایه‌های چند کریستالی، در محیط‌های رادیواکتیو از دوام فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشند. در نظر گرفتن این یافته علمی در کنار اثبات مفهومی ایده «NDB» در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (Lawrence Livermore National Laboratory)، امید به تحقق ادعای بلندپروازانه را بیشتر می‌کند. لازم به تأکید است که در آزمایش صورت گرفته توسط «NDB»، باتری ابداعی این استارت‌آپ، توانسته شارژ 40 درصدی را مدیریت نموده که در مقایسه با بهره‌وری 15 درصدی فناوری‌های موجود در بازار، یک موفقیت بزرگ به حساب می‌آید.

علاوه بر این، «NDB» ادعا کرده که با دو مشتری که یکی از آن‌ها پیشرو در محصولات و چرخه سوخت هسته‌ای و دیگری پیشرو در حوزه‌های هوافضا، دفاع و امنیت جهانی است، قراردادهایی امضا نموده است. از یک منظر، همین عقد قرارداد، می‌تواند گواهی برای اثبات کارآمدی فناوری و امکان‌پذیر بودن آن محسوب شده و به تسریع فرآیند توسعه و تجاری‌سازی فناوری کمک شایان توجهی نماید. از منظر دیگر، برخی متخصصین از این نگران هستند که آیا قرار است ترانوس (Theranos) دیگری در راه باشد؟  «NDB» یک ایده جاه‌طلبانه مطرح کرده است، دقیقاً مشابه با استارت‌آپ جنجالی ترانوس که ادعا می‌کرد قادر است چندین آزمایش مرتبط با سلامت انسان را تنها با استفاده از چند قطره خون و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی انجام دهد. در آنجا هم نام‌های بزرگی دخیل بودند و حتی مبالغ جذب سرمایه به فراتر از یک میلیارد دلار رسید. با این حال، در پایان مشخص شد که ترانوس در ادعاهای خود صادق نبوده و الیزابت هولمز (Elizabeth Holmes)، بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ، به دلیل کلاهبرداری به زندان محکوم شد. ایده باتری‌های رادیواکتیو بدون نیاز به شارژ هم، به همان اندازه ایده ترانوس جذاب و مهیج بوده و باید منتظر ماند و سرانجام این استارت‌آپ را به نظاره نشست!

 

مرجع: «Clean Technica»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.