آخرین اخبار

استفاده از سطوح نانویی ضدمیکروب در چرخه صنایع غذایی عربستان

استفاده از سطوح نانویی ضدمیکروب در چرخه صنایع غذایی عربستان

شرکت ملی صنایع غذایی عربستان سعودی (NFIC) که محصولات خود را با برند لونا (Luna) به بازار عرضه می‌کند، به منظور ضدعفونی کردن سطوح مختلف و بهبود سطح بهداشت و سلامت محصولات و زنجیره توزیع خود، به بهره گرفتن از فناوری نانو روی آورده است. در همین راستا، «NFIC» به سراغ یک استارت‌آپ نیوزیلندی به نام زونو (Zoono) رفته که با فناوری منحصربه‌فرد خود، سطوح مختلف را برای بازه‌های زمانی طولانی، ضدمیکروب نگه می‌دارد.

با شیوع کووید-19، نگرانی بابت بهداشتی بودن محصولات و جلوگیری از انتقال ویروس‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها در چرخه توزیع محصولات مختلف و به‌ویژه اقلام غذایی، دوچندان شده است. این موضوع، از یک‌سو توجه فزاینده شرکت‌های مختلف به فناوری‌ها و محصولات ضدعفونی را در پی داشته و از سوی دیگر، یک فرصت بازار ارزشمند برای فناوران فعال در این حوزه پدید آورده است. زونو، یکی از شرکت‌هایی است که به واسطه چابک بودن خود، از این فرصت بالقوه بهره‌برداری خوبی نموده است. این استارت‌آپ نیوزلندی، ضدعفونی‌کننده سطوح مشهوری به نام «Zoono Z-71» داشته که با تنها یک بار استفاده، می‌تواند از سطوح به مدت 30 روز محافظت نماید. از همین رو، محصولی جذاب برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در صنایع مختلف محسوب می‌شود.

توافق جدید «NFIC» و استارت‌آپ زونو را هم می‌توان در همین راستا ارزیابی نمود؛ بنا بر این توافق، تمامی تجهیزات و امکانات لجستیکی «NFIC»، از جمله کامیون‌ها، با «Z-71» ضدعفونی شده تا کارکنان و همچنین محصولات را از آلودگی‌های احتمالی رها سازد. مقامات ارشد «NFIC»، تأکید دارند که «Zoono Z-71»، یک محصول کاملاً مقرون‌به‌صرفه بوده و قیمت پایین‌تری در مقایسه با ضدعفونی‌کننده‌های سمی معمول دارد و از آن مهم‌تر، از منظر سلامت مواد غذایی هم کاملاً ایمن است. با استفاده از «Z-71»، تأسیسات و کامیون‌ها تا 30 روز، بدون هیچ نگرانی از هر گونه باکتری، کپک و ویروس (از جمله کووید-19، «H1N1»، سارس و ابولا) عاری بوده و سلامت کارکنان و مصرف‌کنندگان تضمین می‌گردد.

گفتنی است، با محصول بی‌رنگ، بدون بو و ایمن از نظر محیط‌زیست زونو، دیگر نیازی به مواد شیمیایی خطرناک و الکل نبوده و می‌توان طیف وسیعی از باکتری‌ها و ویروس‌های کشنده را از بین برد. این فناوری که با پاشش بر روی سطوح، یک لایه تک‌مولکولی با قابلیت اتصال دائمی به سطح پدید می‌آورد، شامل 98 درصد آب و یک ترکیب ضد میکروبی است. زونو با ایجاد یک سپر دفاعی از نانو خوشه‌های ضد میکروب، در زمان تماس میکروب‌ها را از بین برده و در عین حال، از جهش و رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. به عبارت بهتر، یک مانع محافظتی روی سطوح ایجاد شده که اجازه رشد میکروب را نمی‌دهد.

 

مرجع: «Arab News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.