آخرین اخبار

تأمین انرژی دستگاه‌های پوشیدنی از طریق امواج رادیویی

تأمین انرژی دستگاه‌های پوشیدنی از طریق امواج رادیویی

 

یک تیم بین‌المللی از محققین، در تلاشند تا منبع جدیدی از انرژی را برای دستگاه‌های پوشیدنی توسعه دهند. به این منظور، انرژی نهفته در امواج رادیویی، با کمک نوعی آنتن دوقطبی گرافنی و قابل‌انعطاف جذب شده و به نیروی الکتریسیته تبدیل می‌شود.

از اجاق‌های مایکروویو گرفته تا ارتباطات «Wi-Fi»، همگی با انتشار مقادیر زیادی از امواج رادیویی در محیط پیرامون ما همراه می‌باشند. همین موضوع، محققین را به فکر انداخته تا از این پتانسیل بالقوه، برای تأمین انرژی مورد نیاز دستگاه‌های پوشیدنی استفاده کنند. این تیم بین‌المللی از محققین چینی و آمریکایی، با بهره گرفتن از فناوری نانو، تبدیل انرژی حاصل از امواج رادیویی به انرژی الکتریسیته را هدف قرار داده و از این طریق، منبعی قابل اطمینان و مداوم برای دستگاه‌های الکترونیک مصرفی توسعه‌ داده‌اند. گفتنی است که ​​منابع انرژی فعلی دستگاه‌های پوشیدنی نظارت بر سلامت افراد، با محدودیت‌های مختلفی مواجه می‌باشند. برای مثال، تنها در صورت قرار گرفتن این دستگاه‌ها در معرض نور آفتاب می‌توان از انرژی خورشیدی استفاده نمود و یا یک دستگاه تریبو الکتریک فقط زمانی انرژی لازم را جذب می‌کند که بدن در حال حرکت باشد. این در حالی است که در فناوری جدید، یک منبع انرژی جدید و سازگار با محدودیت‌های فوق‌الذکر توسعه یافته است.

در این فناوری، یک آنتن دو قطبی پهن‌باند و قابل انعطاف استفاده شده که قادر به انتقال بی‌سیم داده‌هایی است که از سنسورهای نظارت بر سلامت افراد جمع‌آوری می‌شوند. این سیستم، متشکل از دو آنتن فلزی انعطاف‌پذیر است که شامل مواد گرافنی رسانا و یک پوشش فلزی می‌باشد. این طراحی منحصربه‌فرد، به سیستم امکان می‌دهد تا عملکردهای فرکانسی خود را حتی در حالت‌های کشیده، خم و یا پیچ‌خورده هم حفظ نموده و بدون توجه به شکل لحظه‌ای آنتن، عملکرد قابل قبولی از آن دیده شود. با تبدیل این مجموعه به یک آنتن یکسوساز (rectified antenna) یا «rectenna»، این امکان فراهم شده که امواج الکترومغناطیسی را به انرژی الکتریسیته تبدیل نموده و از آن، برای تأمین انرژی دستگاه‌های بی‌سیم یا شارژ سایر دستگاه‌های ذخیره انرژی، مانند انواع باتری و خازن استفاده نمود.

یک مزیت کلیدی فناوری جدید، استمرار در تولید انرژی است. به عبارت دیگر، امواج رادیویی یا الکترومغناطیسی، از محیط اطراف جدا شده و به انرژی تبدیل می‌شوند. اگرچه این روش در مقایسه با سایر منابع، تولید انرژی کمتری را به دنبال دارد، اما تداوم در تولید و ذخیره‌سازی انرژی، یک مزیت بزرگ برای آن قلمداد می‌شود. به گفته یکی از اعضای تیم تحقیق، امواج رادیویی همه جا هستند و اگر ما از این انرژی موجود در محیط استفاده نکنیم، به سادگی هدر می‌رود.

  

مرجع: «Nanowerk»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.