آخرین اخبار

انتشار خلاصه سیاست‌های اتحادیه اروپا در زمینه نانو مواد

انتشار خلاصه سیاست‌های اتحادیه اروپا در زمینه نانو مواد

با توجه به گرایش بسیار زیاد کشورهای اروپایی به نانو مواد در طی سالیان اخیر، کشورهای این اتحادیه تمایل به ایجاد یک نهاد نظارتی برای تنظیم و رصد این فناوری از خود نشان داده‌اند. به دنبال این تمایل اتحادیه اروپا تصمیم به بنا نهادن سازمانی با عنوان "رصدخانه اتحادیه اروپا برای نانو مواد «EUON»" گرفته است. در همین راستا مؤسسه تجاری اتحادیه اروپا «ETUI» اخیراً خلاصه‌ای از سیاست‌ها و دیدگاه‌های این اتحادیه در خصوص EUON، چگونگی توسعه و محدودیت‌های پیش روی آن را ارائه نموده است.

شایان ذکر است که نگرانی حاصل در اتحادیه اروپا از آنجا شروع شده که فقدان اطلاعات ریسک مربوط به نانو مواد در چارت‌های اطلاعاتی ایمنی «SDS»، نگرانی‌هایی از سلامتی کارگرانی که در محیط‌های در تماس با نانو مواد فعالیت می‌نمایند را به همراه داشته است. وقتی صحبت از نانو فناوری و نانو مواد می‌شود در دیدگاه اول مواد تولیدی جدیدی که بر پایه این فناوری تولید شده‌اند به ذهن خطور می‌نماید؛ این در حالی است که منابع تولیدی دیگری نیز برای نانوذرات وجود داشته که بایستی در نظر گرفته شوند (بخارات جوشکاری، موتورهای دیزلی، الکتروموتورها و ...). این روش‌ها منجر به ورود نانوذرات به اتمسفر شده و در نتیجه با توجه به اندازه‌های پایین ذرات و نفوذپذیری بالای آن‌ها، منجر به اثرات منفی بر سلامتی افراد در محیط‌های کاری می‌گردند.

در این راستا «EUON» باید با ایجاد اطلاعات گسترده پیرامون اثرات بهداشتی و ریسک‌های نانو مواد که به صورت گسترده در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد، آژانس مواد شیمیایی اروپایی «ECHA» را پشتیبانی و حمایت نماید. این امر از طریق پیشنهاد سناریوهای نظارتی مختلف بر مبنای قوانین و مقررات، انجام شده و بهبود توانایی‌ها برای ردیابی انواع مختلف نانو مواد در طول زنجیره تأمین و تضمین تبادل مناسب اطلاعات ایمنی در تمامی مراحل را شامل خواهد شد.

توصیه اصلی «ETUI»، «ایجاد چارچوبی برای ردیابی مکان‌های تولید نانو مواد و چگونگی استفاده از آن‌ها» است و در این راه، سیاست‌گذاران را به استفاده از پیش‌بینی برای تسریع در به‌کارگیری همگرایی فناورانه و مرزهای جدید علم و فناوری توصیه می‌نماید.

مرجع: Nanotech

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.