آخرین مقالات

معرفی تجارت الکترونیک و اینترنت

معرفی تجارت الکترونیک و اینترنت

ما هم‌اکنون در عصر پیشرفت‌های فناوری به‌سر می‌بریم. پس از جنگ‌های جهانی، جوامع توسعه پیدا کردند و انقلاب صنعتی چهره اقتصادها را تغییر داد. با تکامل فناوری اطلاعات، ابتدا رادیو و بعدها تلویزیون وارد این عرصه شدند که می‌توانستند تصاویر را از هوا دریافت کرده و آن را در جعبه تلویزیون نشان دهند. سپس «رایانه» مطرح شد که دقیقاً مانند جعبه سحر و جادو بود. رایانه‌ها و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ورود فناوری «اینترنت» یا «وب جهانی» را اعلام کردند.

اینترنت تغییرات بسیاری در زندگی ما انسان‌ها به‌وجود آورده است. هیچ اختراع دیگری چنین قدرت تحول‌گرایی توده‌ای بر کل جامعه انسانی، سازمانی، تجارت، اقتصاد و سیستم‌های سیاسی، آموزش و پرورش و جوامع و کشورهای جهان را نداشته است. اینترنت به‌درستی مانند یک بزرگراه است که توانسته مرزهای بین کشورها و جوامع را از بین ببرد و جامعه انسانی را به سطح دیگری برساند.

نگاهی به زندگی امروزه انسان‌ها نشان می‌دهد که اینترنت از هر طریقی با تمامی جنبه‌های زندگی ارتباط دارد. این ارتباطات، انتخاب یک شریک زندگی مناسب، پرداخت‌های بانکی، بیمه و غیره و همچنین انتخاب رستوران و خرید آنلاین را در بر می‌گیرد. اینترنت به یک تسهیل‌کننده اصلی برای هر فرد تبدیل شده است.

امروزه میلیون‌ها کاربر در طی روز برای اهداف مختلفی از اینترنت استفاده می‌کنند. آن‌ها از اینترنت برای جستجو، مرور، نوشتن و ارتباطات، گوش دادن، تماشای اخبار، فیلم‌ها، کپی، چاپ و نشر، بحث، تجارت و فروش و غیره استفاده می‌کنند. لیست فعالیت‌ها و انتخاب‌هایی که اینترنت به افراد ارائه می‌دهد، همواره در حال گسترش است. میلیون‌ها نفر از کاربران به‌طور فعال محصولات، اطلاعات و خدمات مختلف را جستجو می‌کنند. برای تجارت‌ها نیز فرصتی وجود دارد تا از طریق اینترنت وارد دنیای تبلیغات شده و در زمان کوتاهی شناخته شوند.

فناوری در ساخت بستری برای تجارت‌ها جهت سودآوری در سیل عظیم جمعیت و بازاری که در حال حاضر از طریق اینترنت قابل دسترسی است، یاری رسانده است. موارد مربوط به بانکداری آنلاین، بانکداری از طریق موبایل، کارت‌های اعتباری، دستگاه‌های خودپرداز و همچنین تجارت آنلاین و سایر معاملات تجاری، همگی به‌دلیل پیشرفت فناوری از نظر ارتباطات، نرم‌افزار و همچنین فناوری‌های سخت‌افزاری افزایش یافته است. از زمان اتصال به اینترنت با استفاده از یک رایانه رومیزی و یک خط تلفن تا فناوری Wi-Fi امروزی، دانش انسان‌ها به سرعت رشد کرد است تا جایی‌که امکان خرید و فروش با یک کلیک فراهم شده است. در سطح دیگر، فرآیندهای کسب و کار و همچنین ERP همراه شده با نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی مختلف علاوه بر EDI، کسب و کارها را قادر ساخته است تا با مدل‌های کسب و کار‌ خود به‌صورت آنلاین (برخط) فعالیت داشته باشند.

امروزه هیچ کسب و کاری، چه از نوع بنگاه با بنگاه (B2B) یا بنگاه با مصرف‌کننده (B2C)، نمی‌تواند «بازار آنلاین» عظیمی را که در اینترنت وجود دارد، نادیده بگیرد. تجارت الکترونیکی اجتناب‌ناپذیر است. بازارهای فیزیکی به‌معنای واقعی کلمه جایگزین «بازارهای مجازی» شده‌اند. تجارت الکترونیک با تعریف مجدد «بازار»، تا به‌حال تأثیر زیادی در سازمان‌های تجاری داشته است. تجارت الکترونیکی باعث شده است که فروشندگان برای رسیدن به بازارهای وسیع و مشتریان بیشتر، مسیر تجارت خود را تغییر دهند. درک عمیق از «بازاریابی آنلاین» و «تجارت الکترونیک» برای هر متخصص مدیریت آینده‌نگر اهمیت بسیاری یافته است. مدیران بازاریابی باید قوانین جدید را در بازاریابی آنلاین فرا بگیرند که کاملاً متفاوت از بازاریابی سنتی، فروش، توزیع و استراتژی‌های تبلیغاتی است. یادگیری اینترنت، مکانیزم‌های تجارت الکترونیکی، فناوری‌ها، یادگیری نحوه فروش آنلاین، درک مشتری الکترونیکی و یادگیری جهت شناسایی، ساخت و ایجاد ارتباط با مشتری الکترونیکی، اجزاء ساختار جدید برای یادگیری هستند.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.