آخرین مقالات

مدیریت استراتژیک - معنا و مفاهیم مهم

مدیریت استراتژیک - معنا و مفاهیم مهم

مدیریت استراتژیک شناسایی و توصیف استراتژی‌هایی است که مدیران می‌توانند جهت رسیدن به عملکرد بهتر و مزیت رقابتی برای سازمان خود انجام دهند. گفته می‌شود که اگر سودآوری یک سازمان بالاتر از سودآوری متوسط ​​برای همه شرکت‌های صنعت خود باشد، آن سازمان دارای مزیت رقابتی است.

مدیریت استراتژیک همچنین می‌تواند به عنوان تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات یک مدیر متعهد در تعیین نتیجه عملکرد شرکت، تعریف شود. مدیر باید دانش و تجزیه و تحلیل جامعی از محیط سازمانی عمومی و رقابتی جهت اخذ تصمیم‌گیری مناسب داشته باشد. آن‌ها باید تجزیه و تحلیل  SWOT (قدرت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) را انجام دهند، یعنی آن‌ها باید بهترین استفاده ممکن را از نقاط قوت داشته باشند، ضعف‌های سازمانی را به حداقل برسانند، از فرصت‌های موجود در محیط تجاری استفاده کرده و تهدیدات را نادیده نگیرند.

مدیریت استراتژیک چیزی جز برنامه‌ریزی برای احتمالات قابل پیش‌بینی و غیر قابل پیش‌بینی نیست. این مدیریت برای سازمان‌های کوچک و بزرگ نیز قابل استفاده است، زیرا حتی کوچک‌ترین سازمان با رقابت مواجه است و با ایجاد و اجرای استراتژی‌های مناسب، آن‌ها می‌توانند مزیت رقابتی پایدار را به دست آورند.

استراتژیست‌ها از این طریق اهداف را تعیین می‌کنند و در مورد دستیابی به آن‌ها عمل می‌کنند. این مدیریت با تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات در مورد مسیر آینده‌ سازمان در ارتباط است. همچنین به ما در شناسایی مسیری که سازمان در حال حرکت است کمک می‌کند.

مدیریت استراتژیک یک فرآیند مداوم است که تجارت و صنایع سازمان درگیر را ارزیابی و کنترل می‌کند؛ رقبای آن را ارزیابی می‌کند و اهداف و استراتژی‌ها را برای مواجه شدن با رقبای موجود و بالقوه تعیین می‌کند؛ و سپس استراتژی‌ها را به طور منظم دوباره ارزیابی می‌کند تا نحوه اجرا، موفقیت یا نیاز به جایگزینی آن مشخص شود.

مدیریت استراتژیک دیدگاه گسترده‌ای را برای کارکنان یک سازمان فراهم می‌آورد و بدین‌ترتیب، کارکنان می‌توانند بهتر درک کنند که چگونه شغل آن‌ها در کل برنامه سازمانی جای می‌گیرد و چگونه با دیگر اعضای سازمانی مرتبط است. این چیزی نیست جز هنر مدیریت کارکنان به طریقی که توانایی دستیابی به اهداف تجاری را به حداکثر برساند. کارکنان قابل اطمینان‌تر، متعهدتر و با رضایت بیشتر می‌شوند، زیرا می‌توانند با هر یک از کارهای سازمان همبستگی پیدا کنند. آن‌ها می‌توانند واکنش تغییرات محیطی در سازمان و پاسخ احتمالی سازمان با کمک مدیریت استراتژیک را درک کنند. بنابراین کارکنان می‌توانند تاثیر چنین تغییراتی را در شغل خود قضاوت کرده و به طور موثر با تغییرات مواجه شوند. مدیران و کارکنان باید شیوه‌های مناسب را انجام دهند. آن‌ها باید هم موثر و هم کارآمد باشند.

منبع:

http://www.managementstudyguide.com/strategic-management.htm

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.