آخرین مقالات

عوامل مؤثر بر کارآفرینی

عوامل مؤثر بر کارآفرینی

کارآفرینی جهت توسعه هر نوع اقتصادی ضروری است. کشورهای توسعه یافته، رشد خود را به رشد کارآفرینی نسبت داده‌اند. بنابراین، دولت‌ها و مردم سراسر جهان تمایل بسیاری به رشد کارآفرینی دارند. در این مقاله عوامل مؤثر بر رشد کارآفرینی و در نتیجه رشد اقتصاد هر منطقه بیان می‌شود.

عوامل سیاسی

عوامل سیاسی نقش مهمی در توسعه کارآفرینی یک منطقه جغرافیایی خاص بازی می‌کنند. این امر به این دلیل است که سیاست‌مداران، نوع بازار موجود را تعیین می‌کنند. بازار می‌تواند سرمایه‌داری، کمونیستی و اقتصاد ترکیبی اتخاذ شده توسط برخی از کشورها باشد. هر کدام از این سه بازار، راهکارهای متفاوتی را برای کارآفرینان به‌کار می‌گیرند. سرمایه‌داری نیازمند نوآوری است در ‌حالی‌که کمونیستی به کارآفرینانی نیاز دارد که با طبقه سیاسی به‌خوبی ارتباط برقرار کنند. در تحقیقات مشاهده شده است که کارآفرینی بیشتری در منطقه سرمایه‌داری رشد می‌کند.

 

عوامل قانونی

کارآفرینان با عوامل مختلفی به قانون وابسته هستند. قدرت و عدالت نظام حقوقی یک کشور به‌صورت مؤثر بر کیفیت کارآفرینی تأثیر می‌گذارد. این امر به این دلیل است که کارآفرینان برای عملکرد خود نیازمند طیف وسیعی از خدمات قانونی هستند. به‌عنوان مثال، کارآفرینان از دادگاه می‌خواهند که قراردادهایی را که بین طرفین منعقد شده است، اجرا کند. در بسیاری از کشورها چنین قراردادهایی اجباری نیستند و بنابراین ریسک نهایی از توسعه کارآفرینی جلوگیری می‌کند. از این‌رو کارآفرینان برای حمایت از حقوق مالکیت خود به دادگاه‌ها وابسته هستند. همچنین بسیاری از کشورهای پیشرفته دریافته‌اند که اعلام ورشکستگی به‌صورت مثبتی موجب توسعه کارآفرینی می‌شود. کارآفرینان چند بار قبل از دستیابی به نوآوری مناسب که به موفقیت آنها منجر می‌شود، شکست می‌خورند. ایالات متحده در میان کشورها دارای بالاترین میزان توسعه کارآفرینی است و همچنین یکی از پیشرفته‌ترین قوانین ورشکستگی را دارد! حتی افسانه‌های تجارت مانند هنری فورد در روزهای نخست اعلام ورشکستگی کردند.

 

مالیات

دولت می‌تواند از طریق مقررات مالیاتی، به میزان زیادی کنترل بازار را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از مقررات مالیاتی برای دولت لازم است تا سیستم‌های قانونی و اداری را برای کل اقتصاد حفظ کند. با این حال، دولت‌ها بارها به مالیات‌های بیش از حد متوسل شده‌اند. آن‌ها معمولاً سیاست غلبه بر غنی و بخشش به فقرا را می‌پذیرند. این موضوع برخلاف قاعدهای اساسی کارآفرینی است که بر پایه بقای مطلوب استوار است. بنابراین کشورهایی که رژیم‌های مالیاتی محدود‌کننده دارند، باعث خروج کارآفرینان خود می‌شوند. به‌طور‌ خلاصه، کارآفرینان تمایل به ایجاد فروشگاه در مکان‌هایی دارند که حداقل مداخله از سوی دولت وجود داشته باشد.

 

در دسترس بودن سرمایه

درجه توسعه بازار سرمایه یک کشور نقش مهمی در توسعه کارآفرینی در یک منطقه مشخص دارد. کارآفرینان به سرمایه نیاز دارند تا سرمایه‌گذاری‌های خطرآمیز را آغاز کنند و همچنین اگر سرانجام این ایده موفقیت‌آمیز باشد، نیاز فوری به سرمایه برای افزایش سریع کسب‌و‌کار دارند. بنابراین کشورهایی که دارای سیستم توسعه‌یافته مناسبی در ارائه سرمایه در هر مرحله هستند از قبیل سرمایه اولیه، سرمایه ریسک، سهام عدالت و بازار سهام و اوراق قرضه، رشد اقتصادی بالاتری در کارآفرینی را تجربه می‌کنند.

 

بازار نیروی کار

نیروی کار یک عامل مهم تولید برای تقریباً هر نوع محصول یا خدمتی است. بنابراین دستاوردهای کارآفرینان وابسته به دسترسی کارگران ماهر به قیمت‌های معقول است. با ‌این‌حال در بسیاری از کشورها، نیروی کار به اتحادیه تبدیل شده است. آن‌ها خواستار افزایش دستمزد از طرف کارآفرینان هستند و کارگران را از کار با قیمت پایین‌تر منع می‌کنند. این موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولیدی می‌شود و به همین ترتیب تأثیر منفی بر روی کارآفرینی دارد.

با ظهور جهانی شدن، کارآفرینان آزادی عمل خود را در انتقال عملیات خود به کشورهایی که بازار نیروی کار برای آنها مطلوب‌تر است، یافته‌اند. به همین دلیل کشورهایی مانند چین، هند و بنگلادش شاهد افزایش چشمگیر فعالیت‌های کارآفرینانه در کشورشان هستند.

 

مواد خام

درست مانند نیروی کار، مواد‌ خام شامل منابع طبیعی نیز یک محصول ضروری برای هر صنعت است. در برخی از کشورها، این مواد‌ خام از طریق بازار با پرداخت یک قیمت منصفانه در دسترس هستند. با این وجود در برخی کشورها، کارتل‌های فروشندگان (اتحادیه صاحبان صنایع مشابه) کنترل کامل این منابع طبیعی را به‌دست آورده‌اند. آن‌ها مواد اولیه را به قیمت‌های بالا می‌فروشند و بنابراین بیشترین سودی را که کارآفرین می‌تواند به‌دست آورد، تصرف می‌کنند. بنابراین در کشورهایی که عرضه مواد‌ خام با چنین مسائلی مواجه است، توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه از بین می‌رود.

 

زیر‌ساخت

در نهایت، خدماتی وجود دارد که تقریباً در هر صنعتی برای شکوفایی مورد نیاز است. این خدمات عبارتند از حمل‌ونقل، برق و غیره. از‌آنجایی که این خدمات بسیار پایه‌ای هستند، می‌توان آن‌ها را به‌عنوان زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه هر نوع تجارتی معرفی کرد. اگر هر کشوری روی افزایش بهره‌وری این خدمات متمرکز باشد، احتمالاً این امر به کسب‌و‌کارهای همه کارآفرینان منطقه کمک خواهد کرد. بنابراین کشورهایی که سیستم زیرساخت خوبی دارند، شاهد رشد بالایی از کارآفرینی هستند که برعکس این موضوع نیز صحت دارد.

مطمئناً لیست فوق شامل فاکتورهای جامعی نیست. کارآفرینی، موضوعی بسیار پیچیده‌تر است. با‌ این‌حال موارد فوق، عواملی را نشان می‌دهد که می‌تواند نقش مهمی را در توسعه کارآفرینی ایفا کنند.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.